Nové kolekce nejdůležitějších odpruženářských značek bývají vždy očekávány s velkým napětím, neboť právě odpružení bývá mnohdy alfou a omegou výsledného jízdního projevu drtivé většiny MTB modelů. Americká kultovka na poli odpružení, Fox, si pro sezónu 2021 přichystala tolik novinek, že bychom se nebáli téměř celou kolekci označit za úplně novou.
Týká se to primárně segmentů all-mountain, enduro a sjezd, zde totiž obrazně řečeno nezůstal ležet kámen na kameni a v podstatě všechny modely pro tuto kategorii byly kompletně přepracovány. Ale zdaleka nejen ony, vezměme to pěkně postupně, naše exkurze do kolekce Fox 2021 právě začíná.
Populární all mountain model 36 dostal nové šasi, plovoucí osu, osvědčená patrona GRIP2 byla vylepšena o variabilní ventil se širokou škálou nastavení na obou okruzích, a tak bychom mohli pokračovat. Řada číselně označených vidlic (dle průměru vnitřních nohou v milimetrech, tedy 32, 34 atd.) dostala logicky až doposud chybějící číslovku 38, přičemž zde se jedná doslova o nekompromisní „superenduro“ náčiní, využívající všech nejmodernějších poznatků z této dnes tak populární disciplíny. Zdvihy 170 až 180 mm, extrémně robustní nohy, plovoucí osa, citlivost pobírající snad i mravence na cestě a patrona GRIP2 nenechají nikoho na pochybách, že tato vidlice rozhodně nezklame ani v té nejtěžší a nejtechničtější erzetě.
Ve stejném duchu jako model 36 byla ovšem inovována také sjezdová 40ka. Patrona GRIP2 se uživatelsky natolik osvědčila, že ji můžeme nově nalézt také u vybraných modelů trailové vidlice 34. V nabídce, samozřejmě adekvátně poptávce, přibyl logicky také počet modelů uzpůsobených pro použití na elektrokolech. Tento segment se rozšiřuje neskutečným tempem a na západ od našich hranic začínají v prodejích celoodpružených modelů s trochu vyššími zdvihy jasně dominovat ty s motorem. Takový je zřetelný trend poslední doby...
Fox, to však zdaleka nejsou jen vidlice, ani na poli tlumičů pro „dolů s kopce“ orientované disciplíny nezůstalo skoro nic při starém. Kompletně novou architektu nachystali pro pružinovou, u DHX2 i vzduchovou, verzi tlumiče Float X2. Úplně nový systém útlumu odskoku s variabilními ventilem VVC, dále možnost výrazného přitvrzení pro výjezd, méně nároků na servis nebo maximální možnosti nastavení, to je zde v kostce to nejdůležitější. Ne nedůležitá bude rovněž nová povrchová úprava pístnice a mnoho dalších vylepšení, posouvajících svět endura a sjezdu do další dimenze, jak sami zástupci Foxu uvádí.
Stranou zájmu konstruktérů a inovátorů nemohla zůstat ani oblíbená teleskopická sedlovka Transfer, jež je výjimečná svou spolehlivostí, bezúdržbovostí a hlavně skvělou funkcí. Pro sezonu 2021 doznala tato teleskopka vedle drobných úprav vnitřních částí a nové matice, držící celou sedlovku pohromadě, zejména kratší tělo s novým zámkem, jež umožnilo zkrácení její celkové délky. To znamená, že do rámu, kam by se doposud vešla například sedlovka pouze se zdvihem 125 mm, lze nyní nově použít 150 mm verzi Transferu. To je hodně velký posun vpřed a za nás palec nahoru. Všechny příznivce maximálně „čistého“ kokpitu potěší také nová ovládací páčka na ložisku, kompatibilní s I-Spec i Matchmaker rozhraním.
A značka Marzocchi, již nějakou dobu spadající právě pod Fox a dnes kompletně využívající i jeho techniku? Marzocchi, již tradičně, odtajňuje své novinky průběžně během celého roku, takže o pružinové verzi enduro vidlice Z1 COIL jsme již v Cykloservisu psali a objevila se dokonce i v porovnávacím testu s její vzduchovou kolegyní. Do portfolia Marzocchi ale nově přibyla elektrikářská verze modelu Z2 se zesílenýma nohama a upravenou kompresí, v duchu dnešních e-bikových trendů. Jednoduchý, odolný a spolehlivý pružinový tlumič Bomber CR zůstává v nabídce beze změn a další novinky jsou očekávány v průběhu letošního podzimu. Jak jsme se od zastoupení značek Fox a Marzocchi, písecké společnosti Cyklo Švec, dozvěděli, těšit se mohou obzvláště jezdci trávící více času ve vzduchu než na zemi…
Tolik tedy prozatím z novinek Fox a Marzocchi 2021.
(karf, kad)
Převzato z časopisu Cykloservis www.cykl.cz
«