Dnes pro mnohé nenápadná značka, ale patří k průkopníkům české ebikové scény, jako jedna z prvních u nás dokázala produkovat kvalitní elektrokola ve vlastní režii, společnost Totem vyvíjela i originální středový pohon a občas se blýskla zajímavými projekty. Totem přichází se dvěma novinkami, které určitě stojí za pozornost. Zrovna v této době, kdy je všech kol obecně málo, je to příjemné oživení trhu s cenově dostupnými ebiky.
Celoodpružený Carry láká cenou i parametry
Možná vás bude trochu mást název elektrokola, ne opravdu nejde o žádné cargo, ale čistokrevný full pro řádění v terénu, nebo prostě jen bezpečnou a pohodlnou jízdu. Již na pohled budí propracovaný design rámu důvěru a dává najevo, že není ušitý horkou jehlou. Nese všechny prvky moderního elektrokola, tj plnou integraci baterie a kompaktní a výkonný středový motor zasazený v rámu.
Horní trubka má výrazný sloping, který plynule navazuje na zadní stavbu v jedné linii. Carry je navržen s koly 27.5 ve dvou velikostech rámu 18 a 21“. Pohonná jednotka nese název Vinka a typové označení E-20. Doposud úspěšná spolupráce značky Totem s producentem motorů CompDrive je patrná i na tomto stroji. Vinka je obchodním názvem pro pohony japonské společnosti Suzhou Wanjia Electric, mimo jiné výrobce pohonů CompDrive, takže zde máte vlastně CompDrive, ovšem v nejnovějším provedení, které je menší a lehčí, motor váží 3,1 kg. Hodí se tedy dobře do integrovaných horských rámů, tam patří i maximálním točivým momentem 80Nm, to ale u Vinky je běžným standardem u všech středových motorů. Pro tyto pohony je také příznačný naprosto tichý chod. Motor má v sobě integrován speed senzor, stejně tak senzor torzní. Ovládací displej DS20 (speciálně navržený pro motor E-20) je umístěn na levé straně řídítek.
Jeho součástí jsou i tlačítka ovládání pohonu a funkce walk. Displej je multifunkční a můžeme na něm současně sledovat několik hodnot plus třeba graficky zobrazený výkon v reálném čase, k jednotce se dá pomocí aplikace připojit i telefonem přes Bluetooth. Integrovaná baterie má kapacitu 14 Ah/ 504 Wh a obsahuje články Samsung. Katalogově tak slibuje dojezd až 120km. Nabíjíme jí pomocí konektoru přímo na rámu, nebo po odemčení a odklopení krytu lze baterie snadno vyjmout. Nabíječka je dvou ampérová.
Pohodlnou jízdu vám zajistí plné odpružení hliníkového rámu, vzadu vzduchovým tlumičem Kind Shock A5-RE se sto milimetrovým zvihem, vepředu vidlicí SR Suntour XCM 34 RL DS 15 LQC. Jde o robustní model s pevnou boost osou a citlivým pružinovým systémem. Zdvih výrobce nastavil na příjemných 130mm. Vidlici samozřejmě nechybí páčka blokace, kterou lze ovládat z řídítek. Řazení je deseti rychlostní, ovládací páčky Shimano Deore spolupracují s přehazovačkou stejné řady a kazetou s rozsahem 11-36. Bowdeny dodal Jagwire a jsou vedeny vnitřkem rámu. Kola jsou kombinací dvoustěnných alu ráfků Stars a nábojů Novatec. Pláště CST mají rozměr 27.5x2.4“. Hydraulické kotoučové brzdy Shimano MT-200 (řada Altus) disponují 180mm kotouči. Carry se jeví jako rozumně postavené celoodpružené elektrokolo z hlediska výběru pohonu a skladby dílů, i když jsou všechny značkové a motor s baterií parametrově nijak nezaostává za dražšími systémy, je cena 64 990 Kč příjemným překvapením. V prodeji bude letos v srpnu.
Svižná devětadvacítka, která nezapře sportovního ducha
Důstojným nástupcem oblíbeného elektrokola Totem Eagle se nyní stává model s poetickým názvem Maurice. Ať už si pod ním představíme křestní jméno, či známý ostrov, vše nám zní exoticky. Maurice vyniká rámem, který si přímo říká o rychlost, sportovní nádech podtrhují jeho naprosto rovné linie na horní a dolní trubce, to vypadá velmi povedeně a vkusně a hodně to připomíná klasické xcéčko. Vyrábí se ve dvou velikostech, 19 a 21“, u té menší je sloping výraznější. V alu rámu najdeme integrovanou baterii i motor se stejnou specifikací jako výše model popisovaný výše. Motor je taktéž integrován v rámu na šikmo a ve směru sklonu spodní trubky. Sedlovou trubku mají oba modely zesílenou směrem ke středu a speciálně tvarovanou. Komponenty má Maurice i Carry vesměs shodné. Ovšem nějaké odlišnosti tu jsou, Maurice má tenčí pláště, 29x2.1, řadící páčky jsou Shimano Alivio, stejně tak řazení, které je devíti rychlostní. Odpružená vidlice SR Suntour XCM ATB DS RL má zdvih 100mm. Cenovka je 54 990 Kč. Zde platí opět stejná charakteristika jako u modelu Carry, maximální užitná hodnota, konkurenční kola samozřejmě existují, ale zdaleka ne každé disponuje maximálním točivým momentem 80 Nm, vysokokapacitní baterií a skvadrou značkových kompentů. Další info na www.cyklosvec.cz/totem
Mike Koukal
«