Sebedražší a sebelepší odpružení Vám nebude správně fungovat a dělat radost, pokud podceníte jeho základní nastavení. Co je to vlastně ten SAG, jak ho nastavit a jak ovlivní moji jízdu rychlost zpětného odskoku vidlice nebo tlumiče? Pojďme se podívat na to nejzákladnější nastavení vidlic a tlumičů, bez kterého to prostě nejde. Správné nastavení totiž potřebuje každé odpružení.
Pro získání co nejlepších vlastností Vaší vidlice a tlumiče, je nezbytné nastavit tzv. SAG. SAG je hodnota zdvihu, o kterou se vidlice/tlumič stlačí, když si sednete na Vaše kolo (nejlépe v takovém oblečení a s výbavou, se kterou budete jezdit – přilbou, camelbakem, chrániči apod.) Výchozí hodnota by se měla pohybovat v rozmezí přibližně 20-30% celkového nastaveného zdvihu. Samozřejmě zde do hry vstupují i osobní preference a např. XC závodníci či dirtjumpeři budou požadovat SAG nižší (řádově už od 15% zdvihu), naopak trailově orientovanější jezdci budou spíše na opačném konci (ke zmiňovaným 30% zdvihu).
Změření SAG: Několikrát stlačte vidlici a poté gumičku na kluzáku vidlice dotlačte dolů až k těsnění. Opatrně nasedněte (ideálně s pomocí asistenta či opření o zeď) na kolo do obvyklé jezdecké polohy (ve stoje, v centru těžiště kola), aniž byste se zhoupnuli. Vidlice se stlačí Vaší vahou. Opatrně slezte z kola a změřte vzdálenost mezi gumičkou a těsněním. Změřená vzdálenost je SAG. Pokud je SAG příliš malý, upusťte vidlici, pokud je SAG příliš velký vidlici připumpujte pomocí vysokotlaké pumpy. Při měření SAG mějte vždy veškeré ovládací prvky vidlice (lockout, nastavení kompresí…) ve zcela otevřené (minus) poloze, aby neovlivňovaly ponoření vidlice.
Stejným způsobem nastavíte SAG i u zadního tlumiče.
Nastavení rychlosti zpětného odskoku (Rebound).
Zpětný odskok ovlivňuje rychlost návratu vidlice do původní (roztažené) polohy. Točením červeného ovladače odskoku (u vidlic FOX/Marzocchi ve spodní části pravé nohy s olejovou patronou, u tlumičů v blízkosti montážního oka) ve směru hodinových ručiček (+) zpomalujete rychlost odskoku, točením proti směru hodinových ručiček (-) se rychlost odskoku zvětší. Záleží opět na osobních preferencích jezdce. Pro správné nastavení rychlosti odskoku je dobré při počátečních jízdách s novou vidlicí vyzkoušet různá nastavení rychlosti odskoku a zkoušet různé charakteristiky. Příliš pomalé tlumení odskoku způsobuje, že se vidlice nestíhá při rychle po sobě jdoucích nárazech vracet do své původní polohy, naopak příliš rychlý odskok může způsobovat kopání vidlice včetně slyšitelného zvuku dorazu a pocit jízdy na sbíječce. Pro správné výchozí nastavení je dobré vycházet ze závislosti odskoku na nafoukání vidlice. Např. vyšší tlaky ve vidlici vyžadují pomalejší rychlost odskoku a naopak.
Vidlice FOX a Marzocchi mají pro jednodušší prvotní nastavení na zadní straně pravé spodní nohy tabulku s výchozími doporučenými hodnotami tlaku vzduchu (pro nastavení SAG) a počtu kliknutí odskokového ovladače od zcela uzavřené (+) polohy v závislosti na hmotnosti jezdce. Případné další informace (nejen) o základním nastavení vidlic a tlumičů FOX najdete na stránkách www.cyklosvec.cz/fox i v sekci Ke stažení/FOX a jednotlivých návodech podle modelových roků.