Kategorie
Kategorie Výrobci
Novinky e-mailem
CYKLOŠVEC s.r.o. (https://www.cyklosvec.cz/)

Jak správně brzdit na jízdním kole: Základy bezpečnosti a efektivity

Brzdění je klíčem k bezpečné a efektivní jízdě na kole. Ať už jste začátečník nebo zkušený cyklista, správné používání brzd vám pomůže vyhnout se nehodám, ušetřit energii a prodloužit životnost vašeho kola. Podívejme se na techniky správného brzdění i to, jak se vyhnout častým chybám.

 

 

 

 

Základní typy brzd na jízdních kolech

Na současných bicyklech naleznete některý z těchto typů brzd:

  • Ráfkové brzdy (V-brzdy, cantilever): Brzdy, které působí na ráfek kola. Jsou běžné spíše na kolech nižší cenové kategorie.

 

  • Diskové (kotoučové) brzdy: Tyto brzdy využívají kotouče na náboji kola. Jsou velmi efektivní za jakýchkoli podmínek, zejména v mokru nebo při náročných terénech. Velmi kvalitní hydraulicky ovládané diskové brzdy lze nalézt již na kolech nižší střední třídy.

 

  • Bubnové brzdy: Méně časté, ale spolehlivé, obvykle u městských nebo elektrických kol.

 

  • Protišlapací brzda (torpédo): většinou na základních modelech dětských a městských kol, často doplněná o ráfkové brzdy vpředu i vzadu

Správné rozložení brzdné síly

Jednou z nejdůležitějších věcí při brzdění na kole je rovnoměrné rozložení síly mezi přední a zadní brzdu.

  • Přední brzda: Přední brzda je silnější, protože při brzdění se těžiště jezdce posouvá dopředu. To znamená, že přední brzda je zodpovědná za přibližně 70-80 % brzdné síly.
  • Zadní brzda: Zadní brzda pomáhá stabilizovat kolo a snižuje riziko zablokování kola. Měla by být používána spíše pro jemné zpomalení.

Vždy byste měli začít s mírným stiskem zadní brzdy a postupně přidávat sílu na přední brzdu. Není dobré brzdit pouze s jednou brzdou, protože tím může dojít ke ztrátě stability.

Technika: Jak se správně brzdit?

  • Brzdění na suché a rovné silnici: Na suché a rovné silnici je ideální využít kombinaci obou brzd. Začněte pomalu stisknout zadní brzdu a postupně přidávejte sílu na přední brzdu. Tímto způsobem snížíte riziko zablokování kol a udržíte stabilitu. Při silnějším brzdění je dobré se lehce naklonit zpět, aby se rovnoměrně rozložil tlak na přední kolo.
  • Brzdění na mokru: Když je silnice mokrá, je nutné brzdění provádět s větší opatrností. Přední brzdu byste měli používat s menší intenzitou, protože mokrá silnice zvyšuje riziko zablokování kola. Začněte brzdit pomalu a rovnoměrně zvyšujte sílu na brzdách, abyste zamezili sklouznutí.
  • Brzdění na sjezdech: Při jízdě z kopce by měla být technika brzdění plynulá a kontrolovaná. Měli byste brzdit rovnoměrně, přičemž větší sílu aplikujte na přední brzdu. Při delších sjezdech je také důležité občas uvolnit brzdy, aby se předešlo jejich přehřátí.
  • Brzdění v zatáčkách: V zatáčkách je vždy lepší brzdění provádět ještě před vjezdem do zatáčky, ne během ní. Prudké brzdění ve chvíli, kdy je kolo nakloněné, může způsobit jeho ztrátu trakce a pád.
  • Brzdění na písku nebo štěrku: Pokud jedete po písku nebo štěrku, je třeba přizpůsobit brzdění tak, aby nedošlo k náhlému zablokování kol. Postupujte plynule a s citem.

Nejčastější chyby a jak se jim vyhnout

  • Brzdění pouze přední brzdou: Při použití pouze přední brzdy může dojít k přetížení předního kola a k jeho zablokování. Může to vést k pádu, zejména na kluzkých površích. Snažte se vyvážit sílu mezi oběma brzdami.
  • Příliš silné brzdění na kluzkém povrchu: Při brzdění na ledu, sněhu nebo mokru je důležité přidávat sílu na brzdy velmi opatrně. Příliš náhlé brzdění může způsobit zablokování kola, smyk a ztrátu kontroly.
  • Brzdění na samotném konci jízdy: Pokud brzdíte až na poslední chvíli, může to vést k rychlému zablokování kol a pádu. Snažte se vždy začít brzdění dostatečně včas.

Údržba brzd

Správně fungující brzdy jsou základem bezpečné jízdy. Pravidelně kontrolujte brzdové kotouče, ráfky, brzdové čelisti i veškeré další součásti brzdných systémů, aby byly v dobrém stavu. Pokud brzdová páka příliš klade odpor nebo naopak nebrzdí dostatečně, může to znamenat, že je třeba vyměnit brzdové destičky nebo bude nutné seřízení brzd. U hydraulických systémů je důležité v odborném servisu nechat přibližně jednou ročně vyměnit brzdovou kapalinu.

Správné brzdění na jízdním kole je dovednost, kterou si každý cyklista musí osvojit vlastní praxí. Důležité je rozdělit sílu mezi obě brzdy, přizpůsobit brzdění podmínkám na a vyhýbat se chybám, které mohou ohrozit vaši bezpečnost. Nezapomeňte také pravidelně kontrolovat stav brzd, abyste zajistili jejich správnou funkci. Jen tak si jízdu na kole užijete bezpečně a s radostí.

ODVZDUŠŇOVACÍ SADA BRZD RSP PROFI UNIVERZÁLNÍ

ODVZDUŠŇOVACÍ SADA BRZD RSP PROFI UNIVERZÁLNÍ

89500
Univerzální odvzdušňovací sada RSP Bleed Kit Professional pro profesionální použití. Určeno pro všec...
929 Kč
Dotaz
není skladem
OLEJ RSP BRZDOVÝ BRAKE OIL MINERAL 250ml

OLEJ RSP BRZDOVÝ BRAKE OIL MINERAL 250ml

89369
Vysoce kvalitní minerální brzdový olej pro Shimano a další moderní brzdové systémy
369 Kč
ks
-+
skladem 3 ks
ČISTIČ RSP BRAKE SHAKE 500ml

ČISTIČ RSP BRAKE SHAKE 500ml

89389
Speciální prostředek na čištění MTB diskových brzd. Nový název a design balení nahrazující BRAKE CLE...
299 Kč
ks
-+
skladem > 20 ks
«
Vytvořilo SOFICO-CZ, a.s. mapa stránek prohlášení o přístupnosti klasická verze mobilní verze