Elektrocyklisté se dělí na ty s duší a na ty bez duše. To je samozřejmě záměrně přehnané a zjednodušené konstatování, nicméně pro ty s duší tu máme tip na zajímavou vychytávku.
Jestli jsou nějaké přilby úplně odlišné od hlavního proudu, tak jsou to ty od Catlike, protože jejich eliptické ventilační otvory rozeseté po maximální ploše přilby rozeznáte už na první pohled. Nové Yelmo není výjimkou, ovšem tady značka udělala velký kus práce a známý model doznal celé řady vylepšení.
Doplňky Nexelo jsou dobře známy funkčními věcmi za přijatelné ceny. Nechybí ani multiklíče, bez kterých se na vyjížďce neobejdeme. Zajímavou variantou může být všestranný dvanáctifunkční multiklíč s nýtovačem řetězu. Že přetržení řetězu zejména během terénní vyjížďky a řádění na trailech hrozí, o tom netřeba diskutovat.
Německá značka Stevens má pro letošní sezonu připraveno patnáct celoodpružených modelů elektrokol na platformě E-Inception. Deset z nich zabírá kategorii all-mountain a zbylá pětice strojů je určena na drsnější enduro. Jejich typickým znakem je kromě tvaru rámu a systému odpružení také mullet koncepce kol 29“/27,5“ která zlepšuje chování kola na těžkých a technických trailech.
Když se potká cyklokrosová DNA a gravel, může z toho vyjít hodně zajímavá kombinace, která rozhodně nebude klidným kolem pro dlouhé výlety, ale spíš k výkonům a dovádění provokujícím společníkem. I v gravel třídě totiž dnes rozlišujeme několik kategorií a byť nejsou jako v MTB světě jmenovitě odlišené, rozdíly už jsou i tady značné. Camino není ani čistě terénní gravel, ani dlouhý cestovatelský speciál, ani gravel s výrazným přesahem na silnici, ačkoliv tomu se lehce přibližuje, ale je to gravel s živostí, obratností a výkonem cyklokrosových speciálů, toužící po rychlé a agresivní jízdě.
Vývoj zadního odpružení dosáhl téměř ideálu, ale přesto jsou hardtaily ve všech segmentech cyklistiky dominantní. Pak ale přichází u řady jejich uživatelů požadavek pro navýšení pohodlí, ať už obutím širších plášťů, výměnou sedla za měkčí nebo instalací některého z prvků pasivního odpružení. Tedy odpružené sedlovky či představce. Přitom odpružené sedlovky tu jsou už víc jak dvě desítky let a co se funkčnosti a pohodlí týče, paralelogramové provedení jasně vítězí.
Jestli u některých typů kol může méně znamenat více, pak je to asi nejmladší kategorie Light eMTB. Trochu méně výkonu motoru, menší kapacita baterie, a tudíž celkově výrazně nižší hmotnost pohonu a následně kola jako takového. E-bike vážící sedmnáct kilogramů a přitom s dostatečným točivým momentem i dojezdem? Ano, přesně takový je testovaný topmodel E-Maverick AM 9.4.3 od hamburské značky Stevens. Základem je pohon - Celokarbonový all-mountain se 140mm zdvihy na obou osách využívá minimalistický motor HPR50 německé značky TQ, jehož kruhový průřez je dokonale zakomponován do oblasti středového pouzdra. Od TQ jsme přitom kdysi testovali jejich obří motor HPR120, jenž byl hmotností a točivým momentem protipólem tomuto subtilnímu kousku.
Značka Catlike je dlouhá léta spjata s výrobou kvalitních přileb a také treter. Sportovní model přilby Catlike Vento má zajímavý design a snaží se skloubit aerodynamiku a odvětrání, tedy dva protichůdné parametry. Proto došlo ke kompromisu a větracích otvorů není tolik (celkem 19), ale jsou větší. Aby toto výrazné profilování skořepiny nebylo na úkor pevnosti, je celá přilba uvnitř vyztužena kostrou z aramidových vláken. Tato „klec“ nejenže celek zpevňuje, ale při nárazu pomáhá rozptýlit energii do celé přilby. Test časopisu Electric Bike: zde
Německý výrobce kol a elektrokol, značka Stevens, představila moderní a lehký terénní e-bike E-Maverick, který svou filozofií, zpracováním a použitými díly respektuje základní podstatu horské cyklistiky. To znamená možnost nasednout, šlápnout do pedálů a zmizet na cestách a stezkách, splynout s přírodou a zbavit se stresu. V tomto případě také navíc s elektrickou podporou, která se bude setsakramentsky hodit v těžkém terénu a při delším výletu s větším převýšením! Uveřejněno v časopise Electric Bike.
Cyklomarket uveřejnil článek: Doplňky, komponenty nebo náhradní díly tvoří docela slušné procento obratu každé prodejny a většinou je to o tom, že každá z kategorií má jiného výrobce, značku či balení. Výhodu mají takové značky, které dodávají co nejširší sortiment, a ten je tudíž na prodejně designově ucelený, jasně čitelný a u zákazníka pak postupem času dobře vnímán. Přesně tohle je případ značky Nexelo, kterou má v nabídce jihočeská společnost CykloŠvec.
Testování řetězu je vždy trochu ošemetná záležitost, protože jeho životnost vždycky razantně ovlivní jeho čistota a kvalita namazání. Redakční mullet ale vloni opanoval řetěz KMC DLC 11 Celeste v barevném provedení a kdo zná značku Bianchi, tak právě Celeste je jejich typický lehce tyrkysový odstín.
Kola jihočeské značky Galaxy už jsou na trhu slušnou řádku let a platí to i pro model tradičního názvu Skylab, jenž od letoška dostal do vínku zcela nový rám s pevnými osami. Devětadvacítka se sportovní geometrií ctí tradičně solidní poměr cena/výkon, ale prošla výraznou modernizací.
V případě zámků na kolo je před námi vždycky dilema, zda dát přednost bezpečí na úkor hmotnosti a vlastního komfortu nebo vsadit na menší jistotu, ale kolo si navíc zatížit jen minimálně.
Cykloservis otestoval elektrokolo Totem Maurice Pro. Ne každý ví, že Totem je jednou z mála značek elektrokol, která se montují u nás, konkrétně v České Třebové a Dolní Dobrouči, navíc s využitím japonských elektromotorů Vinka.
Stevens Prestige je jedním velkým důkazem toho, jak umí výrobce z Hamburku zúročit nemalé zkušenosti ze závodních kolbišť. Pokud je pro vás karbon prostě „moc“ - ať už moc drahý nebo moc technologicky vyspělý a pokrokový, pravděpodobně se zastavíte v nabídce Stevensu při hledání cyklokrosky s přesahem do gravelu, nebo klidně i silničního zimáka právě u modelu Prestige. Jeho recept má nejen v našich končinách více než dobrou pověst.
Německý Stevens má sídlo v Hamburgu, bývalém hanzovním městě, které dle zástupců reprezentuje kosmopolitost, což v jejich podání znamená být spolehlivým, a přesto odvážným, svobodně myslet a jednat. Zda se to projevuje na jejích výrobcích, musí posoudit především zákazníci, ale o lecčems napovídá počet jednoho milionu vyrobených kol, kterých firma dosáhla v roce 2013, tedy 23 let od založení firmy, tehdy především velkoobchodu.
Spacelab, tak jak ho vidíte, je novinkou pro rok 2019. Galaxy se po vzoru dalších vydalo na cestu středových motorů, nižší modely stále spoléhají na motor v zadním kole a baterii na nosiči, nikoli na rámu. Trochu nadstandard na kole do 40 tisíc, že?
Model Jura je stálicí v nabídce německého Stevensu. Zdvih sto dvacet milimetrů na obou osách, univerzálně laděná geometrie a maratonské zaměření s jasně patrným trailovým přesahem, tak nějak by se tato řada dala velmi stručně charakterizovat. Duralová verze modelu už v minulosti naším testem prošla, tentokrát zde ale máme něco luxusnějšího, konkrétně model Jura Carbon ES s cenovkou 103 990 korun, tedy druhý nejvýše postavený full.
V nabídce italské značky Deda najdeme řadu omotávek od základních až po ty luxusní a každá má nějaký zajímavě znějící název. Základní model se ale jmenuje jednoduše, prostě Deda, a když jej namotáte na řídítka správně, budete mít vytlačené logo značky na očích v perfektní řadě za sebou.
Německý Stevens je již dlouhé roky doslova synonymem profesionálního cyklokrosu a na svém kontě má celou sbírku nejcennějších světových titulů. Jelikož je cyklokrosová sezóna v plném proudu, vybrali jsme si do testu právě „CX“ model Prestige, tvořící kvalitativní střed nabídky kolekce 2019
Na světě je jen pár vyvolených značek, které patří v cyklokrosu po tolik let ke světové špičce, Stevens je jednou z nich. Nyní zrovna prožíváme období renesance cyklokrosových kol, nějakou tu krosku dnes chce mít doma kde kdo, protože „terénní silnička“ je prostě velmi praktická. Na vlně gravel biků se vezou i cyklokrosy a tak toto pojetí cyklistiky dobře zapadá i do naší krajiny, která je plná cest pro cyklokros jako stvořených.
S rozvojem elektrických pohonů nastala renesance pevných horských kol, ne každý si může dovolit hned drahý celoodpružený ebike, hardtailům motory dodaly větší atraktivitu a použitelnost v terénu.
Jedná se o praktický cestovní stroj s univerzálním použitím. Popisovaná dámská varianta působí velmi elegantně a není bez zajímavosti ani z bližšího pohledu. Totem Montana pohání středový motor Bafang Max Drive, jedná se o velmi účinný pohon renomovaného výrobce. Nechybí torzní sensor šlapání, který identifikuje, jakou sílu do pedálů dáváte a podle toho přizpůsobí pomoc motoru. Řazení pracuje se speciální součástkou s názvem Gearsensor, ten zvyšuje účinnost řazení a eliminuje rázy
Máme zde jednoho z prvních zástupců modelového roku 2019, a sice cenově vyloženě dostupný 29“ hardtail jihočeské značky Galaxy. S cenovku 14 490 korun sice náleží k nejlevnějším strojům, které kdy prošly naším testem, ale současně musíme hned dodat, že posuzování pouze podle cenovky může být trochu zavádějící. Model Skylab 3.0 je totiž svým základem až nečekaně sportovní, což platí jak o geometrii a některých nadstandardních komponentech, tak o designu. Za čtrnáct tisíc zkrátka příjemné svezení.
Model Sonora je výkladní skříní technologií německé značky Stevens, podobně jako silniční typ Comet. My jsme otestovali novou generaci prestižního XC hardtailu v nejvyšší specifikaci s dodatkem XO a cenovkou 86 390 korun. Hmotnost 10,2 kilogramu napovídá, že zde sice půjde hlavně o rychlost, konstruktéři však odvedli skvělou práci nejen naladěním rámu, ale i volbou osazení.
Při přechodu z dvacítkového na čtyřiadvacítkové kolo jsme již při výběru pozornější. Dítě nám dorostlo, bicykl bere více vážně a my bychom mu chtěli dopřát to nejlepší.
Stevens má pro bicykly s elektropohonem speciální katalog, kde najdeme opravdu všechny kategorie. V nabídce vynikají atraktivní celoodpružené stroje s pohony Shimano Steps, tam se tento motor nejlépe hodí kvůli kompaktním rozměrům, ovšem elektro hardtailům Stevens dominuje výhradně osvědčený Bosch. I zde je z čeho vybírat, buď robustní konstrukce s širokými pluskovými plášti, nebo třeba elektrokola více laděna do XC klasiky a to je zrovna elektrokolo s názvem E-Wave.
Výhodou jsou dlouholeté zkušenosti s výrobou bicyklů, domácí prostředí, kdy Galaxy rychle reaguje na potřeby českých zákazníků a také portfolio značek, které u nás zastupuje firma CykloŠvec, které Galaxy patří. Ty se pak objevují jako komponenty kol Galaxy a zvyšují tak úroveň osazení.
Krosová a trekkingová kola jsou stálicemi našich měst a cyklostezek. Specialistou na kvalitní bicykly střední a nižší třídy je značka Galaxy.
Tento zcela přepracovaný model se však nachází skoro až na jejím opačném konci, neboť je tím cenově nejdostupnějším na celokarbonovém rámu. Abychom byli přesní, druhým nejdostupnějším, neboť pod ním nalezneme ještě Izoard se sadou Shimano 105 a cenovkou pod padesátitisícovou hladinou. Námi zkoušená varianta s dodatkem Pro a kompletní „mechanickou“ ultegrou je o nějakých deset tisíc dražší, nicméně oba modely spojuje konstrukčně identický rám.
Vyšlechtěný stroj Stevens Jura Carbon Team na elektronickém XTRku si vede výborně nejen ve Světovém poháru. Hliníkové ES je jeho trochu skromnější bratr, který jinak oplývá stejnými výhodami shodného systému pružení. Mimořádné jízdní vlastnosti modelové řady Jura by mohl potvrdit například mistr světa v cyklokrosu Mathieu van der Poel a další světoznámí jezdci, kteří dokázali s Jurou vystoupat až na stupně vítězů těch nejvýznamnějších MTB závodů Světového poháru.
Kompletně inovovaný Izoard nadchne kombinací tuhosti a jízdního komfortu, přitom je cenově nejdostupnějším silničním modelem značky Stevens na celokarbonovém rámu. Námi zkoušená varianta s dodatkem Pro a kompletní „mechanickou“ ultegrou vsadila na velmi přátelskou geometrii, která nevyžaduje nepřetržité soustředění a okamžitě padne do ruky, ať už patříme mezi hodně zkušené či naopak začínající silničáře.
V kategorii sportovních hardtailů Stevens má Sentiero pevnou pozici již mnoho let. Jméno zůstává, ovšem kolo se postupně s dobou mění k lepšímu. Poslední verze pro rok 2018 dostala exkluzivní podobu, atypickou i pro značku Stevens. Loňskou modro – černou barevnou kombinaci nahrazuje nový design, ve kterém Sentiero vypadá velmi atraktivně.
Svým tvarem spadá model Gabbia 6 mezi klasické moderní košíky. Jednodílné provedení bez pryžových insertů či stahovací gumičky znamená dlouhodobou bezproblémovou funkci, neboť se zde zkrátka nemá co rozbít.
Naskladnili jsme limitovanou závodní edici oranžových vidlic FOX 36 pro 27,5 a 29" kola, vždy pro 15x110 BOOST náboje a s RC2 patronou prověřenou na enduro tratích po celém světě.
Jedna z důležitých novinek španělské značky Catlike nese název Yelmo a je určena pro enduro jezdce. A proč zrovna „Yelmo“? Byl to původně název velmi robustních přileb středověkých bojovníků, jednalo se tedy o tu nejúčinnější ochranu hlavy do těžkých bitev.