Přinést test kola s přibližně dvacetitisícovou cenovkou nemusí někomu připadat zrovna zajímavé, ale když má tohle kolo obě pevné boostové osy, vyhlazené svary trubek, vnitřní vedení bovdenů a k tomu ložiskové náby nebo kvalitní obutí, může pro leckoho znamenat hodně zajímavou alternativu. Seznamte se s United, novou značkou na domácím trhu a její sedmadvacítkou Clovis 3.10.
Klame pohledem
Při prvním pohledu by člověk neznalý detailů nepoznal, že má před sebou kolo v základní cenové hladině, protože rám svými vyhlazenými svary a vnitřním vedením bovdenů nebo boostovou zadní osou rozhodně působí dražším dojmem. Konická hlavová trubka s čistým přechodem do plošší horní a výrazně pagodovité spodní trubky by totiž slušela i dražším modelům. Vstupy i vývody kabeláže pak mají šroubem jištěné vložky zmenšující celkový otvor a rovněž přechod horní trubky do zeširoka rozkročených kruhových sedlových vzpěr je naprosto vyhlazený. Detaily tak trochu vypůjčené z lepší střední třídy a to vše pak doplněné závitovým středovým pouzdrem, úchyty SideSwing přesmykače a masivním profilem zadních patek, na jejichž širokou plochu jsou už přiznanou housenkou svaru napojené široce pojaté řetězové nebo již zmíněné sedlové vzpěry. A třmen zadní brzdy samozřejmě na vnitřní straně zadní stavby. Na detailech se zde tedy nešetřilo a to samé pak platí třeba o výpletech, jejichž základem jsou ložiskové náboje, širší ráfky a v dané cenové kategorii až nadstandardní pláště Maxxis Ardent. Komponentové osazení už je pak poplatné celkové ceně, takže sázka na pohon 2x9 s přehazovačkou Alivio nebo klikami se čtyřhranem je logickým následkem předchozího rozmazlování zákazníka. Vidlice Suntour s vinutou pružinou má ocelové vnitřní nohy, ale nabídne 120mm zdvih a přestože shimanovské „dvoustovky“ brzdy patří v žebříčku výrobce nejníže, bývají k vidění na násobně dražších kolech a v této době nedostupnosti jsou zde opět „lepším“ komponentem, protože v dané ceně bychom mohli klidně čekat brzdy Zoom nebo nějakou další levnější asijskou produkci. S přihlédnutím k designu, zpracování a některým komponentům nabídne testovaný bike s ohledem na svoji cenu opravdu hodně muziky a pokud primárně netoužíme po devětadvacítce, je tohle skvělý základ, na němž lze do budoucna stavět a postupně vylepšovat. Jak je na tom ale svými jízdními vlastnostmi? Protože díly a design nejsou to, co má zásadní podíl na výsledném dojmu.
Devětadvacítka vzorem
Sedmadvacítkové biky jsou dnes obecně určené jezdcům menších postav nebo bikerkám, ale Clovis to s ohledem na jeho geometrii tak trochu nabourává. Tedy pokud nebudeme brát jako zásadní menší průměr kol, ale vztáhneme to k celkovému jízdnímu projevu. Na sedmnáctku má totiž delší horní rámovou trubku, ale kombinuje to s klasickými a dnes již méně aplikovanými úhly hlavové a sedlové trubky. Výsledkem tak je delší posed doplněný o krátký představec, ostrý a točivý hlavový úhel a příjemně dozadu sklopený úhel sedlové trubky, takže kolo připadá jezdci pocitově delší, ovšem příjemně točivé a zároveň stabilní. Na sedmnáctku bychom s ohledem na délku posedu posadili maximálně 180cm jezdce, jenž si může díky podložkám a ostrému úhlu představce naladit pozici řídítek od opravdu sportovní až po doslova výletnickou.
Ponecháváme představec v negativním úhlu s oběma podložkami pod ním a pozice řídítek je celkem optimální. Jezdec je usazen více vzadu a na první dojem je Clovis trochu delší a pocitově stabilnější, než bychom od sedmadvacítky čekali. To se ale mění v okamžiku, kdy řídítka dostanou povel ke změně směru a ostrý hlavový úhel dovolí bleskově změnit směr jízdy. Pevná osa přední vidlice nebo krátká zadní stavba pak tohle všechno ještě mnohokrát potvrdí i v těžším terénu a hodně utažených zatáčkách, kde kolu dovolí docela obratně manévrovat a přitom ve vyšších rychlostech nepůsobit nestabilním dojmem. Tohle všechno je ukázkou toho, že klasická geometrie spolu s delším předním trojúhelníkem může stále nabídnout zajímavý jízdní projev. Kolo přitom není nijak vrtkavé a jezdce podrží v každé situaci, navíc stále převažuje „nesedmadvacítkový“ stabilnější dojem, ale jakmile za to vezmete, změna směru je rychlá a zcela bez protestů.
Co se týká výkonu, musíme přihlédnout k ceně, celkové hmotnosti a osazení, tady přece jen nelze chtít zázraky, jenže i tak kolo jede poměrně lehce a jediný hendikep je cítit z těžšího předku, což musíme přičíst na vrub hmotnosti vidlice. Rám je příkladně tuhý, ale není tvrdý, a to pod sebou nemáme ten nejštíhlejší průměr sedlovky. Akcelerace je mu docela po chuti, tedy s ohledem na celkovou hmotnost a propružení vidlice, nějaké technické parádičky jsou pak spíše záležitostí schopností jezdce a jeho výšky vztažené k velikosti rámu. Přece jen menší jezdec bude mít takto pod sebou delší a stabilnější kolo, naopak jezdec těsně u horního výškového limitu může vyždímat z biku i docela zábavný a lehce trailový projev. Ve vzduchu se totiž kolo ovládá docela příjemně a nechá si dost líbit. Ve výjezdech pak výkon kola odpovídá osazení a hmotnosti, ale tady se díky délce rámu projevila typicky devětadvacítková vlastnost z let, kdy tenhle průměr narostl na popularitě a nedostal aktuální geometrie. I hodně prudké výjezdy totiž Clovis zvládne naprosto samozřejmě s typicky devětadvacítkovským přítlakem na předek, takže zapomeňme na nějaké stavění na zadní, byť by k tomu krátká zadní stavba teoreticky sváděla. Ve výjezdu se pak občas ozval širší rozestup řetězových vzpěr při kontaktu s patami vyhnutými víc k rámu, ale při normálním rovném sklonu chodidel se to neděje. Tuhý rám pak jezdce neokrádá o energii, ale vidlici jsme přece jen občas zamkli a asi jediné omezení výkonu ve stoupání je menší tuhost čtyřhranného provedení klik, tady asi bude důvod časem vylepšovat a raději bychom zde viděli lepší kliky namísto třeba plášťů. Ty ale sedí skvěle a mají lehký jízdní projev, takže jen chválíme. Řazení i přes trochu delší „turistický“ chod páček funguje a brzdy mají výkonu dostatek, zde není moc co kritizovat. Vztaženo k ceně kola, celkovým jízdním vlastnostem a také aktuálním rozměrům nábojů a možnosti postupně vylepšovat tak může být Clovis velice zajímavou bikovou alternativou.
Plus provedení rámu, stabilita/ovladatelnost, cena
Technické specifikace
Rám: AL 6061 T.B., boost
Vidlice: SR Sutnour XCM32, boost, 120 mm
Kliky: Shimano MT101, 22/36
Brzdy: Shimano MT200, 160 mm
Řazení: Shimano Altus, 2x9
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano Alivio
Náboje: Nautilus, boost
Ráfky: Nautilus
Pláště: Maxxis Ardent, 27,5x2,25“
Kazeta: 11-36
Sedlo: Nautilus
Sedlovka: Nautilus, 30,9 mm
Řídítka: Nautilus, 720 mm
Představec: Nautilus, 60 mm
Hmotnost: 14,7 kg
Cena: 20 990 Kč
Vyšlo v Cykloservisu č.1 2022, Fotogalerie na Cykl.cz
«