Možnost individualizace je především u luxusnějších kol vítaným zpestřením sériové nabídky, a některé značky se proto rozhodly svým zákazníkům dopřát tento luxus – naspecifikovat si kolo přesně podle svých představ. V tento okamžik nemáme na mysli zakázkovou stavbu na vybraném rámovém setu, ale možnost nadstandardní volby osazení v rámci sériově nabízené kolekce. Jednou z velkých značek nabízejících možnost takzvané „customizace“ je německý Stevens, na jehož Custom Program jsme se rozhodli podívat trochu detailněji.
„Naspecifikuj si svůj vysněný bike“, toto heslo najdeme v katalogu Stevensu ve spojitosti s několika nejvýše postavenými silničními modely, konkrétně s řadami Comet, Ventoux, Xenon či Aspin – v případě dvou prvně jmenovaných řad pak s možností výběru klasické či diskové verze. Custom Program zde vychází z prvotního výběru rámového setu a jeho designu, následuje volba optimálního představce a řídítek, dále sedla se sedlovkou, konkrétního modelu zapletených kol a samozřejmě použité komponentové sady. Z toho vyplývá nejen výběr na základě našich kvalitativních či designových nároků na jednotlivé díly, ale především možnost úpravy v závislosti na našich tělesných proporcích – zkrátka si již v prvním kroku výběru zvolíme adekvátní délku představce, šířku řídítek či sedlo nejlépe odpovídající naší anatomii. Tím to ale zdaleka nekončí, neboť si můžeme přesně naspecifikovat i použité převody. Tím odpadá ono nepříjemné, kdy třeba topmodel kolekce nabízí odlišnou skladbu převodníků, než jakou jsme zvyklí po léta vozit, a ihned po koupi kola nejednou sháníme jiné kliky a prodáváme ty z něho sundané. Zkrátka od počátku ladíme ideální skladbu dílů, o níž jsme přesvědčeni, že nám bude vyhovovat.
Posledním krokem je volba doplňkových dílů a detailů, mezi něž patří třeba konkrétní omotávka řídítek, košíky na láhev a podobně. V celkově deseti krocích si na stránkách Stevensu postavíme své vlastní kolo snů a výrobce zde hovoří o 240 milionech (!!!) možných variací. Možností kombinací je zde skutečně nepřeberné množství, stačí si mezi sebou vynásobit velikosti rámu, nabídku zapletených kol a sad, řídítek či sedel, délky klik a převodové kombinace a z variant se nám zatočí hlava. Zde ale není cílem omráčení nabízenými variantami, smyslem je vytvořit kolo přesně podle požadavků konkrétního zákazníka, který tak získává lepší možnosti výběru než profesionální závodníci.
Jak již bylo řečeno v úvodu, Custom Program se týká nejvýše postavených silničních kol, přičemž topmodelem letošní kolekce je Comet Disc s karbonovým rámem vážícím 895 gramů či jeho standardní verze s ráfkovými brzdami nazvaná Comet, kde je rám ještě o rovných sto gramů lehčí. Toto jsou skutečně čistokrevní závoďáci kombinující nekompromisní tuhost při záběru s propracovanou geometrií a současně i solidní porcí jízdního komfortu. Ventoux či Xenon pak dostávají Custom Program blíže běžným uživatelům, přitom nabízeným poměrem mezi tuhostí a pohodlím jsou stále na shodné úrovni s topmodelem Comet. Nejdostupnějším strojem nabízejícím možnost individualizace s využitím Custom Programu je model Aspin (což je vlastně jediný Custom model, který je pro rok 2019 nabízen i v sériové podobě, výše zmíněné modely Comet, Ventoux a Xenon se prodávají výlučně v rámci Custom Programu), postavený na lehkém duralovém rámu ze slitiny 7005 s trojitě zeslabovanou stěnou trubek. Zde se již dostáváme do vyloženě dostupných cenových hladin, takže Stevens se snaží nabídnout stavbu „kola snů“ i běžným hobby jezdcům, což je velmi sympatické. Zajímavostí z opačného, tedy horního konce nabídky jsou triatlonové a časovkové speciály Volt či Super Trofeo, u nichž je možné rovněž využít popsaný Custom Program.
V případě stavby kola přesně vyspecifikovaného zákazníkem je doba dodání logicky závislá na dostupnosti rámové sady a komponentů, většinou bývá něco delší než u zcela sériové podoby modelu ale není výjimkou ani možnost prakticky okamžitého dodání.
Další info: www.stevensbikes.de/custom
Zdroj - Jan Kadečka, časopis Cykloservis www.cykl.cz
(kad)
«