Zbrusu nový model horského elektrokola Stevens dostal název podle lokality v italských Dolomitech. Tento velmi oblíbený průsmyk se jezdí z obou stran, ale směrem nahoru to byla vždy výzva jen pro trénované. Zrovna s tímto ebikem by jste nahoru vystoupali jedna báseň a díky tlustým gumám by se vám po šutrech jelo bezpečně i zpět. Trochu jsme se nechali tím pojmenováním unést, ale tady prostě sedí.
U Stevens je připraveno pro rok 2019 celkem šestatřicet modelů elektrokol v šesti základních kategoriích. Letos se inovovalo docela podstatně, takže vstupní model E-Wave dostal nový rám, který měly dříve jen vyšší řady ebiků. Je nyní dostupný v novém designu v pánské i dámské variantě. Na něj právě navazuje novinka 2019 E-Tremalzo. Samozřejmě opět pro e-bikery i e-bikerky separátně.
Ebiky zaujímají stále větší podíl z trhu jízdních kol, v poslední době jsou to právě horská kola s motorem, které zaznamenávají největší boom. Stevens sídlí v Německu a tak elektrokola musí být chtě nechtě technicky dokonalá. Výhodou je, že i ten nejníže postavený model disponuje velmi slušnými parametry. Pro legendu z Hamburku, kterou můžeme Stevens právem nazývat, jsou právě elektrokola střední třídy velmi důležitá z hlediska prodeje. E-Tremalzo je podobně koncipovaný jako nový E-Wave, má však na rozdíl od něj baterii s vyšší kapa citou o 100 Wh.
Pevné XC biky určené do terénu jsou sdruženy do kategorie E-Hardtail. Připraveno je deset různých modifikací s pohony Bosch a Shimano, nic horšího Stevens nenabízí, žádné kompromisy v motorech, ani vybavení, jsou to zkrátka precizní mašiny vyrobené s německou důkladností. Kola jsou postaveny na robustních rámech a tlustých pláštích, se 120mm zdvihy vidlice. Daly by se tak dříve označit jako trailové hardtaily, v současnosti ale takhle koncipuje terénní elektrokola hodně výrobců, protože v terénu se s nimi takto více vyřádíme. Hendikep hmotnosti navíc lehce smázne síla motoru v nejslabším režimu. První pětice elektrických hardtailů Stevens je tedy čistě plusková – více trailová, na širších gumách, no a ta druhá levnější je o kousek krotší, i když o pláštích šířky 2.6" můžeme také uvažovat jako o drtiči terénu.
Takže začněme rámem, ten bychom ani u ebiků neměli opomenout a stále brát jako základní kámen. E-Tremalzo dostal rám z vyšších řad, robustní konstrukci svařenou z materiálu Al 6061, který je v méně namáhaných místech dvakrát zeslabován. Jde o relativně lehký rám se speciální ebikovou geometrií. Vyššími řídítky pro bezpečné sjezdy, komfortní jízdu za všech okolností a extra zešikmenou horní trubkou. Celkově je tento ebike kratší, čímž se eliminuje delší zadní stavba, která je u elektrokol kvůli umístění motoru nutností. Horní trubka a zadní vzpěry na sebe navazují ve stejném sklonu. E-Tremalzo umožňuje velmi snadný nástup do sedla i celkovou manipulaci. V přední části je rám patřičně zpevněn. Vzpěry zadní vidlice jsou esovitě tvarovány.
E-Tremalzo pohání krom vašich nohou nejsilnější klasika od Bosche s točivým momentem až 75 Nm. Kdo jednou zkusil Performance CX, obvykle u toho i zůstane. Bosch dokáže nabídnout opravdu velmi kultivovanou sílu, u které budete mít pocit, jako kdyby vycházela z vás a ne z motoru. Chytrá elektronika, rychlý procesor a dobře fungující torzní sensor přesně nastaví sílu pohonu, dle momentální situace. Nebudete tak ničím omezeni, krom kapacity baterie, která je u tohoto modelu maximálních 13,4 Ah/ 500 Wh. Rám je výrazně tvarován hydroformingem, což znamená pro baterii velmi pevné uložení s částečnou integrací. Všechny kabeláže js ou veden a vnitřkem rámu, elektřina i bowdeny. Motor je umístěn v hranaté „skříni", kterou Bosch nabízí pro horská elektrokola, je pevnější a lépe se tak motor chladí. Je také dostatečně chráněn od spodu proti poškození. Nové modely Stevens mají již ovládací LCD panel s tlačítky v nejnovější kompaktní verzi na levé straně řídítek. Toto řešení je ergonomičtější, přehlednější, designově lepší, prostě celkově vychytanější. Však také původní LCD panel na středu představce Bosch vyráběl beze změn několik let.
Z klasických komponentů můžeme jmenovat jako první odpruženou vidlici SR Suntour XCR34 LO se zdvihem 120mm. Pracuje s pružinovým systémem, nechybí páčka blokace a pevná osa v náboji. Komfortní a stabilní jízdě ve stopě napomáhají kvalitní německé pláště Schwalbe Smart Sam s XC vzorkem. Rozměr je 27.5x2.6". Účinné hydraulické kotoučové brzdy Shimano jsou vybaveny kotouči o průměru 180mm. Řadící systém je devítirychlostní, v režii značky Shimano. Přední Bosch pastorek s 16ti zuby odpovídá standardnímu se 40. Kazeta má rozsah 11-36.
Obě verze se neliší pouze designem a rozsahem velikostí. Dámské E-Tremalzo je kompaktnější a má speciální dámskou geometrii.
U dámské verze vybíráme z velikostí 14, 16, 18, 20, u pánského 16, 18, 20, 22". Obě elektrokola stojí shodně 70 190 Kč
Autor: Mike Koukal
«