Stevens má pro bicykly s elektropohonem speciální katalog, kde najdeme opravdu všechny kategorie. V nabídce vynikají atraktivní celoodpružené stroje s pohony Shimano Steps, tam se tento motor nejlépe hodí kvůli kompaktním rozměrům, ovšem elektro hardtailům Stevens dominuje výhradně osvědčený Bosch. I zde je z čeho vybírat, buď robustní konstrukce s širokými pluskovými plášti, nebo třeba elektrokola více laděna do XC klasiky a to je zrovna elektrokolo s názvem E-Wave.
Ačkoli jde o tzv. vstupní model, tedy mezi ebiky Stevens s nejnižší cenovkou, je velmi rozumně postaven a prakticky vám na něm nebude ani moc chybět oproti dražším kolegům. Pokud například nebudeme trvat na integraci baterie do rámu, luxusnějších komponentech, či baterii s maximální možnou kapacitou, můžeme si dopřát silný prémiový pohon Bosch Performance za relativně dobrou cenu. Pro rok 2018 má Stevens připraven hardtail I-Wave v dámské a pánské verzi v novém designu. Nejde pouze o barvy, ale i o konstrukci rámu, kterou má dámská verze již v novém zcela odlišnou. Nový model jasně ožil designem. Světle modrá barva dominuje celému rámu i vidlici. Pouze loga jsou tmavšího odstínu. Více tak vynikne jeho silueta, především na slunci to je pastva pro oči.
Rám na pohled působí klasicky, bez zbytečných extravagancí. Svařen je z kvalitní alu slitiny řady 6061, která je třikrát zeslabovaná. Rám je tedy dostatečně tuhý a zároveň nevozíme zbytečné gramy navíc. Spodní rámová trubka má tvar hranolu, v horní části je robustnější, v místě, kde je umístěna baterie je tvarově přizpůsobena. Horní trubka je taktéž čtyřhran, který se směrem dozadu ovšem výrazně zplošťuje. Hlavová trubka je asymetrická, v místě spojení jsou spodní a horní trubka provařeny, aby byl předek elektrokola co nejtužší. Zadní stavba je klasické konstrukce s rovnými trubkami. Oproti klasickému kolu je vždy o něco delší, aby se vešel pohon.
Pokud vyrazíte třeba na trail, kde budete kroutit jednu zatáčku za druhou, většinou rozdíl nepoznáte a budete se muset spíše sžít s kapku vyšší hmotností každého elektrokola, které je třeba mít pod kontrolou. Zajímavý tvar má můstek spojující horní vzpěry a pak také patky, které jsou tradičně stevensovské, s adaptérem pro třmen kotoučovky uvnitř zadního trojúhelníku. Rám má výrazný sloping. Bowden přehazovačky, kabel k motoru a hadička zadní kotoučovky jsou integrované v rámu. Jelikož jde o praktické horské elektrokolo, u kterého se někdy počítá i s brašnami, nechybí příprava pro nosič, popřípadě blatníky. Pod kotoučovkou najdeme i dvojici otvorů pro stojánek, který, ač je často zavrhován, tak třeba pro plně naložené elektrokolo velmi dobře poslouží. Pro baterii je rám tvarově přizpůsoben, část nad ní směrem k horní trubce je širší. Odsazení tak jasně vymezuje její umístění.
Lithium-iontová baterie Bosch má kapacitu 400 Wh (36V/ 11,1 Ah). Její hmotnost je 2.430 g. Doba nabíjení do plného nabití je 3,5 hodiny. Dojezd dle profilu terénu a hmotnosti jezdce je až 160km. Baterie od tohoto německé výrobce patří k nejlehčím na trhu. Využívá nabíjecí články od značek Panasonic, nebo LG. Baterii lze nabíjet buď přímo na rámu, pomocí bočního vstupu, nebo ji lze sejmout a nabíjet spodním konektorem. Indika ce na tč le baterie nám signalizuje stav nabití. Uchycení v rámu je velmi pevné, v horní části najdeme zamykání na klíč. Baterie je konstruována tak, aby odolávala jízdě za všech podmínek, i v dešti. V mrazu se samozřejmě u všech baterií snižuje účinnost. Jediné, na co si musíme dávat pozor, je tlaková myčka, která je u elektrických bicyklů nežádoucí. U elektrokola je nejdůležitějším článkem jeho motor. Zde se jedná o osvědčený středový systém Bosch Performance s točivým momentem až 63 Nm. Tato Performance a ještě silnější modifikace CX, jsou nejvhodnějším řešením pro horská elektrokola. Pokud nějaký výrobce montuje slabší verzi Active s 50Nm, je to většinou z důvodů nižší ceny a zákazník by si měl uvědomit, že to bude v terénu znát. Active je vhodný systém spíše na trekkingová elektrokola. Proto je dobré si vždy ověřit, o jakou verzi pohonu se jedná.
Ovladač režimů je umístěn na řídítkách, celkově jsou čtyři, plus chůze. Multifunkční displej je podsvícený, můžeme na něm krom jiného sledovat i dojezd v reálném čase, který systém neustále přepočítává, podle zrovna nastavené asistence a zatížení motoru. Výrobce u tohoto modelu sází především na komponenty Shimano. Základem je devíti rychlostní Alivio, které pracuje s kazetou 11-34, spolu s pastorkem Bosch s 15ti zuby, což je po přepočtu reálných 38. Pro terén je tedy tento ebike dobře připraven z hlediska převodů. Lehčí, vzhledem k síle asistence není třeba. Odpružená vidlice SR Suntour pracuje s pružinami, nechybí páčka louckout a pevná osa. Zdvih má 120 mm. E-Wave má relativně široké pneumatiky 27.5x2.6“.
Obuty jsou na ráfky Oxygen, náboje jsou Shimano Deore. E-Wave se dodává ve velikostech 14-22“ výhradně jako 27,5“, hmotnost je 21,3 kg. Stevens udává i maximální nosnost tohoto elektrokola až 140kg. E-Wave je důkazem, že i v „entry level“ kategorie umí značka co nabídnout. Cena tohoto horského elektrokola je stanovena na 61 990 Kč. E-Wave 2018 je již v prodeji u prodejců Stevens a na www.cyklosvec.cz
Fotogalerie
«