Ebiky zaujímají stále větší podíl z trhu jízdních kol, v poslední době jsou to právě horská kola s motorem, které zaznamenávají největší boom. Stevens sídlí v Německu a tak elektrokola musí být chtě nechtě technicky dokonalá. Výhodou je, že i ten nejníže postavený model disponuje velmi slušnými parametry.
Pro legendu z Hamburku, kterou můžeme Stevens bez nadsázky nazývat, jsou právě elektrokola kolem šedesáti tisíc korun velmi důležitá z hlediska prodeje. Nejsou sice vlajkovými loděmi značky, ale ve finále se jich nejvíce prodá a také mají vždycky největší konkurenci. Proto se inovovalo i u této vstupní řady E-Wave 2019.
Jen pro představu, Stevens má na elektrokola speciální katalog i oddělené expozice na světových veletrzích. Celkem je k dispozici šestatřicet modelů v šesti základních kategoriích. Letos se inovovalo docela podstatně, takže vstupní model E-Wave dostal nový rám, který měly dříve jen vyšší řady ebiků Stevens. Je nyní dostupný v novém designu v pánské i dámské variantě.
Pevné XC biky určené do terénu jsou sdruženy do kategorie E-Hardtail. Připraveno je deset různých modifikací s pohony Bosch a Shimano, nic horšího Stevens nenabízí, žádné kompromisy v motorech, ani vybavení, jsou to zkrátka precizní mašiny vyrobené s německou důkladností. Jen pro zajímavost, vlajkovou lodí této kategorie je hardtail E-Scope+ s pohonem Shimano spolu s E-Agnello+ s Boschem. Obě kola jsou postaveny na robustních rámech a tlustých pluskových pláštích se super výbavou. Agnello má již novou zcela integrovanou baterii Bosch. Top hardtail s elektrikou od Stevense je postaven jako pevný trailový ebike, co se vám nerozsype hned po prvním sjezdu. E-Scope+ váží 19,8 kg, což je tak nějak v limitu své třídy, Stevens by jistě dokázal udělat terénní ebike třeba z karbonu, dát na něj lehké gumy a top sadu, ale v podstatě je to nesmysl. Vyšší výkony přináší i větší únavu materiálů a hendikep hmotnosti navíc lehce smázne síla motoru v nejslabším režimu. První pětice elektrických hardtailů Stevens je tedy čistě plusková - trailová, na širších gumách, no a ta druhá levnější je o kousek krotší, i když o pláštích šířky 2.6" můžeme také uvažovat jako o drtiči terénu.
Dámská verze entry level modelu Stevens E-Wave doznala výrazných změn. Zrovna u dámského modelu by člověk čekal divočejší barvy, ale opak je pravdou. Předešlé designy plné fialové, růžové, či modré barvy nahradila strohá kombinace, jak na černobílé fotografii. Nic ale není jen tak, dámy si přály svůj ebike, tedy rámem, ergonomií a geometrií, ovšem po vzhledové stránce byl požadavek zákaznic Stevensu na decentní design. V případě ebiku tím vlastně vznikne takový vlk v rouše beránčím. Na pohled vysoce elegantní stroj nenápadných barev, který ovšem když zabere, jede jak rudé Ferrari.
Hlavní je ale rám, ten u ebiků nesmíme nikdy podcenit. Ačkoli baterie není zcela integrovaná, vůbec to nevadí. Nový model E-Wave dostal rám z vyšších řad, robustní konstrukci svařenou z materiálu Al 6061, který je v méně namáhaných místech dvakrát zeslabován. Jde o relativně lehký rám se speciální ebikovou geometrií. Vyššími řídítky pro bezpečné sjezdy, komfortní jízdu za všech okolností a extra zešikmenou horní trubkou. Celkově je tento ebike kratší, čímž se eliminuje delší zadní stavba, která je u elektrokol kvůli umístění motoru nutností. Horní trubka a zadní vzpěry na sebe navazují ve stejném sklonu. E-Wave umožňuje velmi snadný nástup do sedla i celkovou manipulaci. V přední části je rám patřičně zpevněn. Vzpěry zadní vidlice jsou esovitě tvarovány. V případě dámské verze je to vše ještě patrnější ve smyslu přizpůsobení se ženské anatomii. Rám má integrovanou kabeláž dovnitř rámu, což je z estetického i praktického hlediska vždy vítáno.
Motorem je u tohoto ebiku klasika od Bosche v nejsilnější verzi performance Line CX. Což znamená především využití maximálního kroutící momentu až 75 Nm. Motor je umístěn v hranaté „skříni", kterou Bosch nabízí pro horská elektrokola, je pevnější a lépe se motor chladí. Rámová baterie Bosch disponuje kapacitou 11 Ah. Oproti staršímu modelu má E- Wave Lady 2019 ve spodní části rámové trubky speciálně rozšířen rám, do připravené patice přesně baterie zapadne. I když není plně integrovaná, tak je takto velmi pevně zafixovaná. Nové modely Stevens mají již ovládací LCD panel s tlačítky v nejnovější kompaktní verzi Purion na levé straně řídítek. Toto řešení je ergonomičtější, přehlednější, designově lepší, prostě celkově vychytanější. Však také původní LCD panel na středu představce Bosch vyráběl beze změn několik let.
Abychom si užili výkonu motoru za všech podmínek, je kolo vybaveno kvalitní odpruženou vidlicí SR Suntour XCR34 LO se zdvihem 120mm. Komfortní a stabilní jízdě ve stopě napomáhají kvalitní německé pláště Schwalbe Smart Sam s XC vzorkem. Rozměr je 27.5x2,6. Účinné hydraulické kotoučové brzdy Shimano jsou vybaveny kotouči o průměru 180mm. Řadící systém je devítirychlostní, v režii značky Shimano. K dispozici jsou čtyři velikosti, 14-20". Tento dámský model elektrokola se již prodává za cenu 62 390 Kč
Autor: Mike Koukal
«