Nízký rozpočet při výběru kola obyčejně přináší i značnou část kompromisů. Jak takové peníze utratit nejlépe? Kde se šetřit vyplatí a kde naopak ne? Vyučovat by v tomto ohledu mohl Stevens Gavere – častá volba začínajících cyklokrosařů, ale i oblíbený „zimák“ mnoha silničních cyklistů.
Stevens již mnohokrát přesvědčil, že mnoho svých modelů buduje naprosto racionálně a se svým rozumem. Není tak nic zvláštního, když na kolech z Hamburku nacházíme chytré či z minulosti osvědčené principy a detaily, kterých se jiní často vzdali při honbě za nejnovějšími standardy. Takové standardy jsou stejně často běžnému cyklistovi nedostupné, protože hledá jiných cenových vodách a v mnoha případech potřebuje jedno kolo pro všechno, z důvodu výše zmíněného rozpočtu. Ať se podíváme na veškeré recenze cyklokrosového/gravel modelu Gavere z minulosti (je s námi s různými obměnami už od roku 2014), snad pokaždé byl vyhodnocen za perfektní a dokonale univerzální volbu pro všechny, kteří nedisponují manažerským platem, ale chtějí se pobavit, nebo si dokonce i trochu zazávodit. A to nebývá na kole s cenovkou lehce přes 30 000 Kč obvyklé. Změnilo se něco s ročníkem 2020?
Pojďme se jako první věnovat rámu. Ten je společně s odlehčenou vidlicí Stevens S-Lite z hliníkové slitiny. Charakteristikou jsou zahlazené svary, viditelné otvory pro osazení blatníky, ale popřípadě i bikepackingovou výbavou a v neposlední řadě z velké části vnitřní vedení kabeláže. Pěkný funkční design Gavere lehce přikrývá zajímavým odstínem zelené barvy, na kterém jen možná až moc zanikají černé nápisy. Závodní zbarvení z dosluhujícího ročníku je pryč a celé kolo působí o něco luxusněji.
Každého cyklokrosaře, ale i milovníka „štěrkoletů“ bude zajímat prostupnost plášťů. I přes použití 40mm širokých Schwalbe G-One je všude spousta místa. Tím se můžeme pomalu přesunout ke komfortu, jelikož větší porce gumy společně s alchymií vhodného tlaku jinak vskutku pevnému kolu na pohodlí přispívá. Ostatně kónicky řešená spodní část sedlové trubky a odlehčená vidlice napomáhají Gavere, nebýt vyloženým kostitřasem, ale naopak dobrým společníkem na celý den. Nasaďte časem karbonovou sedlovku a budete si doslova libovat.
V osazení lze těžko nalézt slabé místo. Stevens napěchoval na Gavere co jen šlo s ohledem na rozpočet. Například kotoučové brzdy TRP Spyre C jsou jednou z nejlepších voleb do nepříznivých a náročných podmínek (ač jde o mechaniky) – ano, vracíme se tím ke snadnému nasazení Gavere na cyklokrosových závodech. Z osazení 2019 se přenáší pohon v podobě Shimano 105. Jde o provedení 2x11 s kompaktními klikami. Kazeta začíná 11-ti zubým pastorkem a končí hodnotou 32. Převodníky mají výběhů pro řetěz 50 a 34. Volba ve vypletených kolech padla na Fulcrum, přesněji typ 700 DB DRP s pevnými 12mm osami. Ani zde není co vytknout, jak z pohledu váhy, tak upevnění. Dává smysl, že ostatní komponenty jsou s přihlédnutím na cenu v režii mateřského Oxygen, povětšinou Scorpo Road a Aero. Sečteno a podtrženo, 10 kg váhy pro tuhle gravel/cyklokrosku se vším výše zmíněným osazením.
Gavere na to jde i pro rok 2020 chytře – nenechává slabé místo, nebrání se případným vylepšením a stále dokáže oslovit od silničního cyklisty, který má v okolí samý rozbitý asfalt, po zarytého cyklokrosaře s omezeným rozpočtem. Vlastně na něm klidně můžete jezdit i do práce a nahodit blatníky. Záleží pouze na volbě plášťů, které tento oblíbený model od výrobce z Hamburku překlápějí buď na jednu (silniční), či druhou (terénní) stranu. Již tak zdatný univerzální charakter si můžete jednoduchou změnou vyladit přesně pro sebe. A to se počítá, když doma může být jen jedno kolo.
Martin Kuška
Další nfo: ZDE
«