Stevens Prestige je jedním velkým důkazem toho, jak umí výrobce z Hamburku zúročit nemalé zkušenosti ze závodních kolbišť. Pokud je pro vás karbon prostě „moc“ - ať už moc drahý nebo moc technologicky vyspělý a pokrokový, pravděpodobně se zastavíte v nabídce Stevensu při hledání cyklokrosky s přesahem do gravelu, nebo klidně i silničního zimáka právě u modelu Prestige. Jeho recept má nejen v našich končinách více než dobrou pověst.
Osobně jsme velice rádi, že německý výrobce Stevens konečně zařadil do svého katalogu kategorii gravel, která tam vyloženě chyběla již několik let. Přitom je to poměrně úsměvné, protože s novým přídomkem u kategorie „terénních silniček“ nepřichází žádný kompletně nový, na čistém papíře a v konstruktérských programech vymodelovaný produkt. Stevens měl taková kola totiž již dávno předtím, jen byl možná až moc skromný k moderním pojmenování a naopak až moc důsledný v tradice cyklokrosu, se kterým je bez větších pochyb tato značka silně spojena. Neexistuje tedy fakticky nic, co by předtím Stevens dělalo výrobcem bez „štěrkoletů“ a nyní producentem takových moderních strojů. Roky zpět totiž platilo hlavně to, že je důležité se projet, ať víte, na čem jste a berete v potaz, čeho jsou terénní silničky od Stevensu schopné.
Přesně takový je i Prestige, který je přes různé drobné inovace a změny v osazení dle postupující doby považován stále za krále v ovladatelnosti a mrštnosti, tedy aspektů, jenž lze samozřejmě poměrně značně ovlivnit také volbou plášťů. To nejdůležitější – a to je rám z hliníkové slitiny s nekompromisní tuhostí především v oblasti středu a hlavové trubky, zůstává. Prestige však musí myslet i na komfort, než jen na nikam neuhýbající rám pro závodní nasazení, a proto dopředu nasazuje Stevens S-Lite hliníkovou vidlici, která se k zemi pokládá pod úhlem 70 – 72° v závislosti na rámové velikosti. Ta společně s promyšleně konstruovanou zadní stavbou pohlcuje vibrace a otřesy na úrovni „zlatého středu“ v kategorii gravelů. Ostatně nějakou část umí pohltit i sedlovka s rozumným, dalo by se říci lehce „poddajným“ průměrem. Set rámu s vidlicí dále nabízí všechny dnešní standardy typu tapered hlavy, vnitřního vedení bovdenů a hadic, flatmount uchycení brzd nebo použití pevných os.
Zajímavou novinkou, na kterou byl snad každý „gravelař“ a cyklokrosař zvědavý, je mezi osazením zaškrtnutá přehazovačka a brzdy Shimano GRX. Jde o speciální nářadí pro terénní silničky, které si váhově nijak nezadá s prověřenými sadami typu 105. GRX v případě Prestige kombinuje kazetu ze „stopětky“ s jedenácti pastorky a přesmyk pro dva převodníky z řady Ultegra.
Ač nová řada GRX od Shimana nabízí i vypletená kola, Stevens v tomto ohledu nejvíce důvěřuje, jak si můžeme po několik let všímat, výrobcům Fulcrum a DT Swiss. V tomto případě Fulcrum Racing 700 DB DRP s obutím Schwalbe G-One Bite 40mm. Právě obutí mění velmi zajímavě charakter modelu Prestige, jak jsme se už několikrát přesvědčili. Může to být ambiciózní CX nářadí, výletnický gravel (ano, Prestige jde osadit bikepackingovou výbavou) nebo klidně poctivý silniční zimák. Nespornou výhodou Prestige nadále zůstává i obrovská svoboda rámových velikostí. I z toho důvodu doporučujeme – přijďte se k nám na nový Prestige podívat, protože tipujeme, že z něj bude opět velký hit, stejně jako v letech minulých a pro všechny výše zmíněné kvality se vůbec nedivíme.
Martin Kuška
«