Spacelab, tak jak ho vidíte, je novinkou pro rok 2019. Galaxy se po vzoru dalších vydalo na cestu středových motorů, nižší modely stále spoléhají na motor v zadním kole a baterii na nosiči, nikoli na rámu. Trochu nadstandard na kole do 40 tisíc, že?
Hezky od začátku, Galaxy Spacelab je horské elektrokolo se středovým pohonem MD250S japonské značky Dapu, který pomáhá roztáčet jeho 29“ kola. V prodeji je jediná velikost a to 19“, která se hodí pro osoby okolo výšky 180 cm. Tomu by odpovídalo i nastavení posedu, kombinace 720mm řídítek a 90mm představce, který je ale výrazně nakloněný nahoru. Je to záměr výrobce, pokud vám nevyhovuje, jde si pohrát s jeho otočením a podložkami nad hlavovým složením.
Galaxy nijak neexperimentuje s dalšími rozměry, kolo sedne do ruky na první dobrou a ani v případě ovládání nijak nevybočuje ze zavedených pořádků.
Ovládání a řazení I přes 29“ kola patří ovládání mezi ty mrštnější, zatočit s ním nedělá sebemenší problémy, naopak. Přímo labužnický zážitek je pak výjezd třeba i strmějších cestiček, kde se přední kolo nezmítá ve vzduchu, ale poslušně drží na zemi a vede směr. O tom, jak pomáhá motor, se dočtete až dále.
Pokud si to pustíte hodně rychle z kopce, je nutné bedlivě hlídat směr, přílišnou stabilitou Spacelab neoplývá. Ale od toho jsou tu výkonné brzdy, jejich dávkování je čitelné a přitom stačí jeden prst k zablokování kola, tedy toho zadního, zablokovat přední je nežádoucí. A co další díly? Kolo je osazeno devítirychlostním řazením Shimano Alivio s kazetou 11–34 zubů, funkce řazení je na hranici toho, co bychom ještě označili jako dobré a dali za něj ruku do ohně, což se o vyšších řadách dá říci, jenže to bychom byli až příliš kritičtí, dokud je vše správně nastaveno, přehazovačka zařadí vždy správně.
Sport, pohoda, nikoliv extrém Kategorii kola odpovídá pružinová vidlice SR Suntour XCM, velkou citlivost ani ideální průběh zdvihu nelze od této konstrukce očekávat. Správný sag jde nastavit jen předpětím pružiny, tím se ale negativně ovlivní počáteční citlivost, následně se propadne do zdvihu, aby ke konci nedosáhla konce zdvihu díky gumě uvnitř vidlice. Posledním dílem ke zhodnocení jsou pak kola obutá do plášťů Kenda. Kendy jedou po zpevněném povrchu celkem rychle, bez výrazného úbytku vaší vložené energie, o něco méně jistý je výsledek na měkké hlíně či štěrku a při snaze brzdit, to už chce s citem pro detail. Pláště ve svém nejdostupnějším provedení váží zhruba dvojnásob, než co by měly mít, tedy přes kilogram. Když připočteme těžší duše, vyjde nám jen vlažná akcelerace, která jde však nevelkou investicí vylepšit, což vřele doporučujeme. Ale od akcelerace je tu přece elektromotor.
Podtrženo, Spacelab je nastaven sportovně-turisticky, co má umět, umí, a víc od něho naprostá většina uživatelů ani chtít nebude. Na začátku rozvaha, na konci plná nálož Kromě krouticího momentu 90 Nm je nutné zmínit i nevelký displej na řídítkách a ovládání tlačítky na levé straně řídítek. Kromě dvou tlačítek starajících se o stupeň asistence je tu i tlačítko vypínaní a změny informace o rychlosti či ujeté vzdálenosti na displeji. Motor Dapu MD250S se výrazně liší od veškeré konkurence, Shimana, Bosche, Brose i Yamahy. Motor při prvním záběru do pedálů nevyšle jezdce prudce vpřed, ale jen mu pomůže rozjet a udržet rychlost, zapomeňte na agresivní nástup. Už 1. stupeň příkonu z pěti pomůže na rovinkách a mírného kopce kompenzovat nadváhu e-kola.
S druhým stupněm už se dá snížit tepová frekvence, tedy vaše úsilí při výjezdu, ale teprve se třetím módem se dostáváme ke standardnímu výkonu elektrokol tak, jak jsme zvyklí. Na druhou stranu, náš návyk je založen na kolech více než 2x dražších. To berte jako pochvalu pro Galaxy. Na trojku už jde vyjet i stoupání, kde se už na normálním kole jede rychlostí chůze. Pokud si chcete užít na kole i trochu agresivnější jízdy, tedy ostřejšího rozjezdu, pak je tu 4. mód podpory od motoru, který bychom nazvali trailový. A máme tu fi nále. Na pětku jde vyjet i to, kde bychom jinak tlačili jakékoli kolo, tady se skutečně ukazuje, co elektrokolo umí. Vážně jsme s ním vyjeli i kopce, na které bychom dříve ani nemysleli, jen zvědavost nás k nim přivedla. Jak už bylo řečeno, motor evypálil vpřed s prvním šlápnutím, ale poctivě nás vyvezl až na vršek, hezky pozvolně.
Přitom v některých případech není potřeba skoro žádné úsilí, jen otáčet pedály, aby senzor cítil nějaký tlak. Vlastně jsme zkoušeli vyjet kopec i za pomoci jen jediné nohy v pedálu a podařilo se. Abychom jen nepěli ódy, když se terén houpe a cesta mění směr, tak může motor zabrat i ve chvíli, kdy to zrovna není potřeba. To ale třeba Shimano nedělá. Na druhou stranu od Stepsu od Shimana dostáváte jen určitý koefi cient toho, kolik sami vložíte, to zase nedělá Spacelab s motorem Dapu. Druhý neduh Dapu spočívá v rychlosti odezvy na sešlápnutí pedálu, někdy trvá až dvě vteřiny, než motor zabere, tím se vracíme k prvnímu negativnímu bodu, přímo s ním souvisejím. To vše se dá vzhledem k ceně kola odpustit.
Galaxy Spacelab je elektrokolo za hubičku, na kterém se dá stavět, pláště jsou spotřební materiál, vidlice už je vyšší investice, ale pokud se chystáte s elektrokolem častěji do terénu přes kořeny, jistě by to stálo za zvážení. Poslední doporučenou změnou by byla záměna tenkých gripů za silikonové, ale pořád v tom budete za méně, než kupovat podobné kolo s už lepšími díly. Hlava rámu je kónická, krk vidlice rovný, možnosti výměny jsou neomezené.
Časopis Elektrokola č.2/2019
Specifikace a další info: zde
«