Kategorie
Kategorie Výrobci
Novinky e-mailem
CYKLOŠVEC s.r.o. (https://www.cyklosvec.cz/)

Test Cykloservisu - Galaxy 2019 Skylab 3.0

Máme zde jednoho z prvních zástupců modelového roku 2019, a sice cenově vyloženě dostupný 29“ hardtail jihočeské značky Galaxy. S cenovku 14 490 korun sice náleží k nejlevnějším strojům, které kdy prošly naším testem, ale současně musíme hned dodat, že posuzování pouze podle cenovky může být trochu zavádějící. Model Skylab 3.0 je totiž svým základem až nečekaně sportovní, což platí jak o geometrii a některých nadstandardních komponentech, tak o designu. Za čtrnáct tisíc zkrátka příjemné svezení.

Pokud jsme zmínili ve své cenové kategorii nadstandardní komponenty, týká se to třeba centerlockových nábojů, dále ráfků nebo sedla od WTB, případně bezvadně pracujících hydraulických kotoučovek Shimano. Na rámu sice nenajdeme prvky typu kónické hlavy či pevných os, ale toho nemusíme litovat, celková tuhost je i bez nich více než dostačující. Každopádně třetí nejdostupnější devětadvacítka v nabídce Galaxy se určitě nemá za co stydět, byť na postu řazení najdeme pouze díly sad Acera či Altus. Set rámu a kol je však znatelně převyšuje, což platilo také o osvědčeném vzorku plášťů Kenda.

Model 2019 je v řadě parametrů shodný s tím letošním. Platí to třeba o rámu ze slitiny 6061 s trojitě zeslabovanou stěnou trubek, což je samo o sobě v dané kategorii neobvyklé a Galaxy za to zaslouží pochvalu. Ostatně i celková hmotnost 14,15 kilogramu je na 29“ hardtail za čtrnáct tisíc celkem příznivá. Na identickém rámu by klidně mohl být postaven o čtvrtinu dražší stroj. Nás oslovila konstrukční čistota rámu, s lehkým zahnutím spodní trubky u hlavy a mírným esovitým zakřivením sedlových vzpěr zadní stavby. V testované devatenáctce vynikl i použitý sloping, jenž by ve větší velikosti trochu zanikl. Ideální výška jezdce zde bude okolo sto osmdesáti centimetrů.

Na první pohled, tedy než člověk zaregistruje cenově  dostupné kliky a oba měniče, působí bike o dost dražším dojmem, což je zásluha také výrazně zeleného polomatného laku. Hodně dospěle působí třeba minimalistické zadní patky, levá pak s Post Mount úchytem brzdiče. Solidní tuhost předpovídá mohutná sedlová trubka s vnějším průměrem 34,9 milimetrů. Líbilo se nám také kompletní vedení bovdenů i hydrauliky zespodu horní trubky. Všechny tyto detaily vypadají hodnotněji, než bývá v dané třídě v současnosti zvykem. Týká se to i uprostřed zúžené hlavové trubky, která je poznávacím znakem dostupných hardtailů Galaxy již několikátou sezónu. Jediným detailem, který si odnáší naši poznámku, jsou absentující závity na zadní stavbě, tedy jak na patkách, tak sedlových vzpěrách. Patky se tváří dost sportovně, ale montáž standardního nosiče bude v tomto případě o něco složitější.

Osvědčené osazení

Přední pružinová vidlice SR Suntour XCT s klasickou páčkou lockoutu na korunce bude po funkční stránce pro většinu uživatelů dostačující. Zpětný doraz sice není tak sametový jako u dražších suntourek, ale se stovkovým zdvihem vidlice rozumně hospodaří. Bezvadně pracuje páčka lockoutu, vyžadující minimální ovládací sílu. Naši největší chválu si však odnáší použitá kola sestávající z ráfků WTB, centerlockových „OEM“ nábojů Shimano a plášťů Kenda. Poslední jmenovaná značka nemůže chybět, neboť právě Kenda náleží již tradičně do portfolia společnosti CykloŠvec, producenta Galaxy. Jinak jsou kola celkem lehká, takže se jízda pocitově zdá být svižnější, než čemu by nasvědčovala váha lehce přes čtrnáct kilo.

Pláště Kenda K1153 s jemnějším vzorkem byly zvoleny ideálně – jsou rychlé a z hlediska terénní prostupnosti univerzální. Jemnější dezén sice nebude patřit na špičku z hlediska dlouhé životnosti, ale to jim rádi odpustíme. Ráfky WTB SX21 29“ jsou podobně parádní a i na kole za třicet tisíc by byly zcela adekvátní.

Z komponentového výčtu si na konec necháváme brzdy BRM315, využívající kombinaci kotoučů 180/160 mm. I jednodušší model kotoučovek Shimano bývá vždy sázkou na jistotu z hlediska servisní nenáročnosti a bezproblémové funkce, bez jakýchkoli sklonů k tuhnutí pístků a následnému škrtání destiček. Jistě, s ikstéčkem se výkonově brzdy měřit nemohou, ale opět platí, že v dané relaci sotva narazíme na něco lepšího.

A pak jsou zde ještě detaily, jako třeba skvělé sedlo WTB Volt, jež by klidně mohlo být na biku s trojnásobnou cenovkou. Naopak počet pastorků či podoba obou měničů, to je lehká oběť cenové dostupnosti. Těžko už dnes budeme na kole za necelou patnáctku hledat kompletní Alivio, tak to prostě je.

Zkrátka 29“

Největší průměr kol nabídne sám o sobě dlouhou řadu předností, v čele s perfektní adhezí, schopností popasovat se lépe s terénními nerovnostmi a nakonec i vyšší porcí jízdního komfortu. Ani třetí nejlevnější 29“ hardtail Galaxy není v tomto ohledu výjimkou a velká kola si s terénem pohrávají velmi jistě. Prudké výjezdy i sjezdy zvládá bike srdnatě, byť s ne tak kultivovaným projevem odpružení jako u dražších verzí. Za největší výhodu považujeme geometrii, prakticky identickou s celou řadou Skylab. Tudíž ani ovladatelnost nebyla podceněna. Kolo bezvadně vede přímý směr, v tomto ohledu je typickým zástupcem své třídy, ale dostaneme-li se do série zatáček, skoro nás až překvapí, jak dobře a sebevědomě se s nimi popasuje. Ne, není to geometrie stavěná pro singletracky, ale rozumně v sobě kombinuje stabilitu a bezprostřední odezvu na pokyny jezdce. Zkrátka bike, jenž padne rychle do ruky.

Určitá ekonomičnost, jíž dokládají kliky či měniče, není na škodu. Jak je dobře známo, účel světí prostředky, a zde byla účelem co nejdostupnější cena. Navíc rám a použitá kola představují skutečně kvalitní základ, takže bude-li jezdec chtít průběžně lehce upgradovat osazení a namontovat právě lepší kliky či vidlici, základ kola bude pro postupné vylepšování ideální.

Vybavení kola

Rám: Al 6061 Triple butted

Vidlice: Suntour XCT, 100 mm

Kliky: Shimano 24/34/42

Brzdy: Shimano M315, 180/160 mm

Řazení: Shimano Altus

Přehazovačka: Shimano Acera

Přesmykač: Shimano FDM313

Kazeta: Shimano HG-318 11-34 (8)

Náboje: Shimano Centerlock

Ráfky: WTB SX21

Pláště: Kenda K1153 2,1“

Řídítka: Nexelo oversize

Představec: Nexelo oversize

Sedlovka: Nexelo Al

Sedlo: WTB Volt

Hmotnost: 14,15 kg (vel. 19")

Test tohoto modelu naleznete v časopisu Cykloservis 15/2018. Další foto a info: zde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

kategorie: Testy kol

www.cykl.cz

«
Vytvořilo SOFICO-CZ, a.s. mapa stránek prohlášení o přístupnosti klasická verze mobilní verze