Ačkoliv se Stevens E-Inception ED 7.6.1 GTF hodně podobá biku testovanému téměř přesně před rokem, a to nejen vizuálně, ale i jízdními vlastnostmi, je v celé řadě detailů naprosto odlišný. Vloni to byl celokarbonový kousek s vidlicí SR Suntour, letos jsme jezdili celohliníkovou verzi s jednotkami Fox a vyjímatelnou baterií, což karbon bez demontáže motoru neumožňoval. Nemá smysl obě kola i přes shodnou geometrii srovnávat, chce to prostě prověřit v terénu, kam E-Inception díky svým 170mm zdvihům jednoznačně patří.
Nejdostupnější ve své třídě
Jelikož má Stevens na podobně koncipovaném rámu enduro řadu ED a současně All Mountain modely AM, asi by nebyl problém se splést. Dokonce i testovaný stroj má svůj AM ekvivalent a zásadní rozdíl je nakonec v hodnotách zdvihu a geometrie. Enduro nabídne 170mm zdvihy na obou osách, AM stroje mají o 20 mm méně. Sedlali jsme tedy enduro, jež nás mělo zdvihy rozmazlovat a geometrií pak podržet i v náročných pasážích. Jde o cenově nejdostupnější model dané řady a vlastně jediný s hliníkovým rámem, protože ostatní varianty spoléhají na karbon. Trojitě zeslabované stěny trubek by zde měly zajistit váhovou úsporu, abychom se přiblížili karbonovým sourozencům, ale přece jen je základní varianta trochu znát a váha se dostane přes 25 kilogramů. Výrobce ale dovoluje maximální zatížení 140 kg, což je i na jezdce s trochou nadváhy slušný limit. Navíc tady i přes enduro příslušnost musím už předem upozornit, že vyšší pozice řídítek, délka horní trubky nezasahující do krajně moderních hodnot a poměrně přirozený sedlový úhel přijdou vhod i staromilcům. Tedy těm, kdo nechtějí příliš dlouhý reach, extra postavenou sedlovou trubku a šlapání přímo dolů pod sebe, tady se stále ještě hraje i přes dané zdvihy na komfortní notu vhodnou pro široké spektrum uživatelů. To už v současnosti v daném segmentu zdvihu není příliš obvyklé, ale zase nelze hovořit o zastaralé geometrii, je blízko moderně, ovšem nepřehání to, a čím déle na kole sedíte, tím víc to oceníte.
Rám v mullet koncepci využívá čtyřčepové zavěšení zadní stavby s výrazně zalomenou sedlovou trubkou, kde se nad šasi motoru ukrývá hlavní čep spodní kyvky, prakticky chráněný menším plastovým krytem. Šasi motoru Bosch Performance CX plynule přechází do spodní trubky vyhlazeným svarem a otvor baterie nese masivní spodní lehce vystouplý kryt s těsnicí gumou. Zámek baterie na boku je tedy jeden z rozdílů mezi karbonovým a hliníkovým rámem, protože karbon jej prostě nemá. Má ovšem shodnou pozici nabíjecího konektoru dole na boku sedlové trubky a USB konektor třeba pro telefon na horní trubce. Ta je oproti té spodní výrazně štíhlejší, ale celkově rám sází na robustnost a vynikající tuhost celku. Profily zadní stavby jsou především u spodní kyvky dostatečně nadimenzované, o patkách a sedlových vzpěrách se spojovacím můstkem platí totéž. Vnitřní vedení kabeláže vstupuje na daný segment až „ultramoderně“ skrz horní ložisko hlavového složení, ukrývajícího navíc blokaci řídítek proti protočení, ovšem s dostatečným rozsahem zatáčení i v ostrých vracečkách.
Rám nepostrádá závity na jeden košík na bidon, patka Sram UDH je samozřejmostí a gumový chránič horní i spodní strany řetězové vzpěry odvádí svoji práci spolehlivě. Zbývá seřídit řazení z nejdostupnější sady Sram SX, nastavit si páčky hodně výkonných čtyřpístkových brzd Sram Code a naladit odpružení, abychom mohli vyrazit. Tlumič chce vzhledem k citlivějšímu zanoření trochu víc tlaku, ale adekvátně váze jezdce, takže 250 PSI není nic abnormálního. Páčka částečné blokace, nebo chcete-li přitažení komprese je dobře přístupná z boku, kolečko odskoku s číslicemi rovněž. I naladění vidlice je bleskové a s rukama usazenýma komfortně výš můžeme vyrazit.
Enduro, ale bez extrémů
Posed je vyloženě příjemný, dvacítka je na výšku 189 cm ideální a klidně by díky kratšímu rámu snesla menšího jezdce. Šlapu lehce pod sebe a dopředu, takže něco mezi moderním stylem a klasikou, což se s přibývajícím časem ukazuje jako hodně komfortní, bez nějakého přetížení rukou či zad. Samozřejmě bych pro agresivnější zatáčení a sklápění mohl ubrat podložky pod představcem, je jich víc než dost, ale volím komfort. E-Inception není agresivní enduro nebo stabilní mašina pro brutální sjezdové výzvy, byť i v tomto směru umí hodně, je spíš univerzálem, a když přehlédnu položenější hlavový úhel, jenž je z enduro světa, mohl by to být All Mountain s bonusem vyššího zdvihu. Zadní stavba citlivě kopíruje nerovnosti a nemá tendence zanořit se v každém dolíku či po přejezdu kořenů zbytečně hluboko, takže spokojenost, a totéž platí pro vidlici, jejíž 38mm vnitřní nohy jsou zde solidní základ všech manévrů.Hrubší obutí a trochu pohodlnější devětadvacítka vpředu drží skoro na každém podkladu, i když ten měkčí má proti asfaltu nebo kamenům trochu navrch. Sedmadvacítka vzadu pak neměla tendenci se někde na nerovnostech oproti větší přední „sestřičce“ zasekávat a v zatáčkách je menší zadek znát. Přece jen jsou řídítka výš, hlava je položená a zadní stavba je delší, takže menší zadní kolo to v agresivitě trochu vylepšuje. Díky těžišti ve střední výšce má rám slušnou prostupnost i náročnými pasážemi, což vylepšují také kratší 165mm kliky.
Záleží jen na volbě režimu, jaký odstín osvícení kolem ovladače zvolíte, ale Eco tady je spíš jen pro šetření kapacity 625Wh baterie, jinak to bude hlavně o Tour+ nebo eMTB režimech, které se k naturelu kola a ostřejší jízdě hodí víc. Turbo nebylo skoro vůbec třeba, přece jen kolo zvládlo i na nižší výkon ta nejostřejší stoupání, stačilo se jen víc přesunout na špičku sedla, aby vyšší pozice řídítek nedovolila jezdci dostat se zbytečně brzy na zadní. Na rovince je kolo poslušné, a i když je hlava položenější, nebyl problém ani v nižší rychlosti manévrovat na lesních stezkách. Kolo se nechá ochotně vést a do výjezdu stačí opravdu jen lehce nakrčit lokty, aby přesun na špičku sedla přišel až v extrémech. Zadní kolo sedí a skvěle zabírá, takže nahoru žádná výtka. Rychlé rovinky jsou pak o pohodlí a trochu razantnějších pobídkách do řídítek při změně směru, přece jen se tady výška řídítek i těžiště ukazuje v lehce slabším „flow“, ale to je přesně ten rozdíl, díky němuž bych kolo řadil i přes daný zdvih víc k AM třídě než enduro segmentu. Ve sjezdech se pak rovněž výška těžiště ukazuje, ale tady prostě nejste nalehnutí na řídítka a zapření o vidlici, ale jste někde mezi, odskakujete po zadním, a když je třeba, předek vám oporu poskytne. Za všech okolností ale podvozek fungoval spolehlivě a nechal si líbit i ostřejší dopady, aby pak na nerovnostech nevyžadoval takové načasování pedálů ve spodní úvrati pro průjezd rozbitým terénem.E-Inception prostě působí tak nějak přirozeně bez supersjezdových vloh nebo naprosté neohroženosti ve výjezdech, i když tam by řídítka trochu dole ukázala, že ještě hodně zvládne. Prostě přirozený na celodenní pobyt v sedle, i když konkrétně sedlo zrovna komfortem neoplývá, a nutné je také počítat s kapacitou baterie, přece jen je zde Smart System, ale ne nejvýkonnější Bosch akumulátor. Na třiceti kilometrech s nastoupáním víc jak 600 metrů to v režimu eMTB vzalo 70 % kapacity, ovšem na tvrdém suchém podkladu, zato ale s řadou technických výjezdů. Záleží tedy, jak moc hospodárně se bude jezdec k akumulátoru chovat, ale pokud nehodlá své nohy šetřit tolik jako my, může v Tour+ režimu určitě natočit přes 60 kilometrů.
Volba převodníku se 36 zuby je rozumný kompromis na roviny i do terénu, a i když není sada SX z těch nejostřejších, řazení fungovalo přesně. Nicméně s ohledem na celkovou cenu se nechcete chlubit, že máte vzadu nejlevnější přehazovačku Sram, kolo by si zasloužilo aspoň o stupínek lepší. Žádnou výtku pak nemám k funkci brzd, bylo na ně totiž spolehnutí za všech okolností a výkonu dávaly i v kritických okamžicích vždy dostatek. Takže kam vlastně E-Inception v hliníkovém provedení vzít, aby se projevil v plné parádě? Nejlépe do těžkého rozbitého terénu, kde chcete zdolávat náročné šlapavé úseky, ale nepotřebujete mít klopené zatáčky a sjezdové pasáže hodné světové enduro série. Je to univerzál s vysokými zdvihy a zvládne vlastně všechno, navíc stále s tou vysokou mírou pohodlí díky komfortnímu posedu.
Rám: Al 6061 T.B., 170 mm
Vidlice: Fox 38 Float Performance eMTB+, 170 mm
Tlumič: Fox Float X Performance
Kliky: Oxygen E-Scorpo, 165 mm, 36 z.
Brzdy: Sram Code R, 200 mm
Řazení: Sram NX Eagle, 1x12
Přehazovačka: Sram SX Eagle
Náboje: Shimano SLX/M400 - B
Ráfky: SunRinglé Düroc SD37
Pláště: Schwalbe Magic Mary/Eddy Current, 29/27,5 x 2,6“
Kazeta: Sram PG1230, 11-50 z.
Sedlo: Fizik Terra Alpaca
Sedlovka: Oxygen E-Scorpo, 150 mm
Řídítka: Oxygen E-Scorpo, 780 mm
Představec: Oxygen E-Scorpo
Motor: Bosch G4 Performance CX, 85 Nm
Baterie: Bosch PowerTube, 625 Wh
Displej: Bosch Kiox
Hmotnost: 26,8 kg
Cena: 134 990 Kč
Test uveřejnil cykl.cz
«