Německá značka Stevens je dlouhé roky ověnčena vavříny z nejprestižnějších světových závodních tratí. My jsme otestovali úplně nový „CX“ topmodel Super Prestige Disc. Hmotnost rámu pod jeden kilogram, čtyři sta gramů vážící přední vidlice a famózní tuhost při záběru - přesně na takovémto kole se vyhrávají největší závody planety!
Německá značka Stevens je dlouhé roky ověnčena vavříny z nejprestižnějších světových závodních tratí. My jsme otestovali úplně nový „CX“ topmodel Super Prestige Disc. Hmotnost rámu pod jeden kilogram, čtyři sta gramů vážící přední vidlice a famózní tuhost při záběru - přesně na takovémto kole se vyhrávají největší závody planety!
Německá značka Stevens je dlouhé roky ověnčena vavříny z nejprestižnějších světových závodních tratí. Vždyť její kola sedlají takoví jezdci jako Mathieu van der Poel či další hvězdy domácího i světového cyklokrosu. My jsme otestovali úplně nový „CX“ topmodel Super Prestige Disc. Hmotnost rámu pod jeden kilogram, čtyři sta gramů vážící přední vidlice a famózní tuhost při záběru - přesně na takovémto kole se vyhrávají největší závody planety! Vybírat lze z mechanického či elektronického řazení a ze dvou barevných kombinací. Námi zkoušená specifikace s „mechanickou“ Ultegrou a diskovými brzdami má českou cenovku 83 690 korun.
V případě rámu nezůstal v kolekci 2018 prakticky kámen na kameni, vše bylo přepracováno pro maximální výkon. Zdaleka nejde jen o výrazné odlehčení, ale především o tuhost. K té se těžko hledají přívlastky, je jedním slovem fantastická, a jezdec ji registruje při silových nástupech i v zatáčkách. Torzní a boční tuhostí patří testovaný model k tomu nejlepšímu, co nám za čtvrt stoletou historii Cykloservisu prošlo rukama. Konstruktéři pracovali jak s optimálním vrstvením uhlíkových vláken, tak s charakteristickými profilacemi trubek. Dominantní je spodní trubka obřího průřezu vycházejícího ze šestiúhelníku a podobně robustně působí zploštělá horní trubka při pohledu shora – její šířka je přímo impozantní. Sedlová trubka je naopak až nečekaně štíhlá, což má za následek solidní porci komfortu, za přispění karbonové sedlovky průměru 27,2 milimetru. U celé zadní stavby opět vidíme hlad po výkonu. Nevšedně působí řetězové vzpěry, jež jsou hned za středovým pouzdrem svým obdélníkovým profilem dost vysoké, aby od své půlky směrem vzad výrazně zeštíhlely. Rovněž vzájemné maximální odsazení řetězových vzpěr je důkazem požadavku extrémní tuhosti středové partie. U sedlových vzpěr jejich proměnný profil nahoře přechází v trojúhelník se šikmým zkosením vůči plášti. Důvod je co nejlépe odolávat ulpívání bláta na rozmočených tratích, konstruktér zkrátka musí u cyklokrosového rámu řešit i zdánlivé detaily. Zadní stavba a přední vidlice disponují v okolí plášťů nadbytkem místa, právě z důvodu jejich průchodnosti při nabalení blátem.
Se zmíněnou tuhostí rámu souvisejí obě pevné osy, vzadu šířky 142 milimetrů, a především hodně mohutná přední vidlice. V případě námi testované černo-červené varianty to až tak nevyniklo, ale vidlice je neuvěřitelný „macek“. Sloupek přechází v robustní korunku a neméně bytelná ramena. Samozřejmě, rámu a vidlici nesmí chybět montážní body brzdových třmenů standardu Flat Mount nebo kompletní vnitřní vedení snad úplně všeho – jak řadicích bovdenů, tak hadic hydrauliky brzd.
Z konstrukčního i designového hlediska vše působí velmi čistě, zmíněné profilace mají totiž jediný účel – výkon. Rám s mírnějším slopingem vypadá spíše kratší, koneckonců zatáčkovité cyklokrosové tratě s množstvím 180stupňových vraceček si o takovou geometrii přímo říkají. Jakmile se však na kolo usadíme, prvotní dojem z krátkého rámu ustupuje a Super Prestige se najednou tváří jako závodní silnice s výkonnostně naladěným, rozhodně ne kratším posedem. Sto deset milimetrů dlouhý představec (na testované velikosti 58), přesazený zámek sedlovky - nabízený posed je ve finále stejně závodní jako tuhost rámu. Projev podobný závodnímu silničnímu kolu nabízí testovaný Stevens ve vyšších rychlostech, v nichž je nečekaně stabilní a bezvadně drží přímý směr. V takových okamžicích je hodně příjemným společníkem, a pakliže bychom na něj obuli hladké úzké pláště, můžeme vyrazit na silniční závody, byť hmotnost 8,3 kilogramu je oproti klasickým silničním strojům o něco výše. Pláště Challenge stačí více nafouknout a tahle „kroska“ po asfaltu doslova letí. Jezdec si nejvíce užívá okamžitou akceleraci a silové nástupy, do nichž se stoprocentně promítla nekompromisní tuhost.
Zvážíme-li příkladnou stabilitu ve vyšších rychlostech, byla chuť vrhat se do zatáček až nečekaná, ačkoli je její preference v cyklokrosovém segmentu logická. Stevens skvěle zatáčí v jakékoli rychlosti a působí v tom okamžiku přirozeně. Ostré zatáčky zvládá, lidově řečeno, s prstem v nose, libuje si ve zmíněných vracečkách a jeho projev nás přiměl k tomu, že jsme jej vyzkoušeli také v udusaných klopenkách a dokonce i na pumptracku. Výsledný dojem byl takový, že pod sebou máme extrémně schopného křížence nabízejícího rychlost silničního kola s prostupností XC biku, a to příliš nepřeháníme. Otočíme se s ním prakticky na pětníku a geometrie v sobě dokáže spojit téměř protichůdné požadavky. Na jednu stranu v pětadvaceti kilometrech za hodinu pustíme řídítka a kolo jede skoro jako po kolejích, na stranu druhou v pomalé rychlosti zatočí na brnknutí prstu – tato kombinace je opravdu hodně zdařilá.
Každá mince mívá dvě strany a s tuhostí často souvisí menší ochota pohlcovat otřesy. Zde je o něco tvrdší předek, kdy mohutná vidlice nemá šanci pobrat zřetelnější část rázů. To je ale malá daň za fantastické vedení do zatáček, navíc délka klasických cyklokrosových závodů si říká o preferenci tuhosti a točivosti geometrie před jízdním komfortem. Zadní stavba v kombinaci se sedlovkou naopak pohlcují otřesy sebevědomě, což je další důvod pocitové konfrontace s tvrdším předkem. Jedná se o problém řady současných konstrukcí využívajících diskových brzd - přední vidlice z důvodu jednostranného zatížení ztvrdly napříč celým silničním i cyklokrosovým segmentem.
K funkci kompletní Ultegry nelze mít výhrady, byť námi testovaný předsériový model byl ještě osazen dosavadní generací této sady, která se pro rok 2018 dočkala kompletního přepracování. Absolutorium si odnášejí brzdy, které se 160mm „Ice Tech“ kotouči brzdily skutečně parádně, a také kombinace převodníků 46/36 je z našeho pohledu ideálem. Lehké změny produkční verze oproti té testované proběhnou u zapletených kol. My jsme Super Prestige jezdili na setu DT Swiss R24 DB Spline, sériově bude nasazen model C1800 Spline. Zásadním komponentem jsou fantastické pláště Challenge Grifo Open v šířce 33 milimetrů. Pokud si ještě pamatujete na bílé bikové Onzy ze začátku devadesátých let, jejichž směs jsme z hlediska přilnavosti považovali za bezmála zázračnou, zde použité Challenge jsou svým způsobem podobné. Měkčí směs má tendenci se nejen v zatáčkách přilepit k povrchu a propracovaný hrubší vzorek to ještě podpoří. Právě díky plášťům jsme Stevense potrápili i v tvrdším terénu, do kterého bychom se s cyklokrosovým speciálem jinak neodvážili.
Další komponenty nesou vlastní značku Oxygen Scorpo, což platí o karbonové sedlovce, sedle, představci či řídítkách s příjemným anatomickým horním profilem a „compact“ spodním obloukem. Zaměříme-li se na detaily, nelze si nevšimnout třeba plastového „lízátka“ vedle malého převodníku, které brání spadnutí řetězu směrem k rámu. Pro cyklokros poměrně zásadní věc, což se dá vlastně svorně říci o geometrii, tuhosti i kombinaci osazení. Super Prestige je ve všech směrech skvěle vyvážený, s jediným účelem – vyhrávat!
Technická specifikace
Rám: Carbon SL Fiber
Vidlice: Stevens Full Carbon SL
Kliky: Shimano Ultegra 46/36
Brzdy: Shimano Ultegra Disc, 160 mm
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultregra
Kola: DT Swiss C1800 Spline
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28 (11)
Pláště: Challenge Grigo Open 33-622
Řídítka: Oxygen Scorpo Aero
Představec: Oxygen Scorpo Road
Sedlovka: Scorpo Carbon Road
Sedlo: Oxygen Triton
Hmotnost: 8,3 kg (vel. 58)
Cena: 83 690 Kč
«