Česká značka Totem se od svého počátku specializuje pouze na elektrokola, které se u nás i montují. Její produkce na našem trhu neroste ani tak počtem modelů ale spíše jejich modernizací.
Vlajkovou lodí sezóny 2018 byl ebike Eagle, který úspěšně atakoval konkurenci terénních strojů se středovým pohonem Bafang v ceně lehce přes čtyřicet tisíc korun. Kolo se doslova stalo hitem a to nebyla jeho první sezona. V té minulé byl již také k mání, ale v odlišném designu. Letos je Eagle opět připraven být neméně úspěšný, s předchozím modelem má však společný jen název, jinak je vše zcela jiné. Totem Eagle 2020 je tak předurčen opět znovu atakovat přední příčky popularity v kategorii terénního elektro hardtailu. Ještě na závěr zajímavost, že Totem nabízí celosvětově širokou škálu modelů, včetně novinek, jako například zcela integrovaný gravel ebike, ten se ale ještě zatím neprodává. Jednotlivé modelové řady se pak liší podle regionu, u nás jsou tam hlavně horská, crossová, popřípadě cestovní elektrokola.
Eagle 2020 dostal zcela odlišný rám, zmizely v dnešní době již přežité oblé linie trubek a celkově se elektrokolo více blíží klasickému horskému kolu. Je prostě dospělejší ve všech směrech. Již nepůsobí tak monstrózně. Esovitě prohnutou horní trubku nahradila rovná i ostatní trubky rámu jsou podobně navržené.
Čistý design rozhodně Totemu prospěl. Nyní vyniká výbornou sportovně střiženou geometrií, která umožňuje i dostatečnou kontrolu jezdci nad strojem. Je postavena tak, aby mohl být co nejvíce univerzální, s vyváženými vlastnostmi pro výjezd i sjezd, technické pasáže i dlouhé přesuny po silnici. V dolní trubce najdeme semi-integrovanou baterii s kapacitou 504 Wh s články Samsung, ta malinko vyčnívá, ale oproti předchůdci je do rámu zapuštěna lépe. Dalším překvapením je pohon, pro novou řadu Eagle byl zvolen česko-japonský projekt Comp Drive, který oproti předchozímu Bafangu vykazuje po všech stránkách lepší vlastnosti. Pohonnému systému nechybí torzní senzor, řazení je spojeno s gearsenzorem, aby bylo co nejšetrnější a nedocházelo ke zbytečnému opotřebení kazety a řetězu. Nebojíme se říct, že Comp Drive je fenoménem současných českých elektrokol. Je technicky propracovaný , naprosto tichý (!) a i dostatečně silný již od nejnižších stupňů asistence. Dokáže být tak nebezpečným soupeřem i pro dražší prémiové středové pohony, které za ním v mnohém zaostávají. Elektropohon ovládáme pomocí displeje na levé straně řídítek. Volit můžeme z pěti jízdních režimů. Totem se značkou CompDrive úzce spolupracuje a pohonný systém byl tudíž odladěn přesně na toto elektrokolo. Díky tomu a použití torzního senzoru je jízda naprosto plynulá, v tomto může CompDrive směle konkurovat prémiovým výrobcům, jak již bylo řečeno výše.
Komponenty na novém Eaglu jsou poskládány z několika řad značky Shimano. Řazení s přehazovačkou je Alivio, kotoučové brzdy Acera. Převodník s 38 zuby pracuje s kazetou 12-36. Rozsah převodů plně dostačuje pro standardní použití v kopcovitém terénu. Odpružená vidlice je SR Suntour XCR je vybavena páčkou zavírání vidlice na řídítkách. Hliníkový rám se nabízí jak s koly 29, tak i 27.5.
Tradičně se Eagle objevuje ve dvou barevných provedeních, nyní je to zelená a oranžová. Doporučená cena je stanovena na 44 990 Kč
Mike Koukal
Další elektrokola Totem: www.cyklosvec.cz/totem
«